Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El llarg serial del Tramvia Blau: sis anys tancat i barrat

El Tramvia Blau complirà el pròxim 28 de gener sis anys tancat i barrat. La recuperació de l’històric transport barceloní avança, però ho fa molt lentament. Massa. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’empresa que gestiona el servei, explica al TOT Barcelona que ara mateix no hi ha sobre la taula un calendari tancat. 

El projecte constructiu, que s’està redactant, estarà enllestit “en els mesos vinents”, subratllen fonts de TMB, sense donar una data concreta. Això vol dir que la previsió anunciada per la tinenta d’alcaldia i presidenta de TMB Laia Bonet el passat febrer en comissió municipal, que situava la finalització de l’elaboració del projecte el tercer trimestre de 2023, no es complirà.  

La recuperació s’ha anat posposant

Inaugurat el 29 d’octubre de 1901, el Tramvia Blau, un supervivent de l’antiga línia de tramvies de Barcelona que feia un recorregut de 1.276 metres en ascensió cap al peu del funicular del Tibidabo, va fer el seu últim viatge el 28 de gener de 2018. Des d’aleshores, partits polítics, entitats i veïnat han reclamat la seva posada en marxa, però per diferents motius la recuperació de l’emblemàtic transport s’ha anat posposant. Va tancar per motius de seguretat ocasionats per la falta de manteniment dels vehicles i de les vies, que s’hauran de renovar completament. El projecte, a més, preveu la posada al dia de totes les instal·lacions del tramvia, inclosa la cotxera i el taller, i la reurbanització de l’avinguda del Tibidabo, les places del Doctor Andreu i Kennedy i el carrer de Bosch i Alsina. Segons TMB, quan es tingui el projecte, caldrà licitar, adjudicar i executar les obres. 

L’adjudicatària va fer fallida

L’últim gran problema que ha patit el Tramvia Blau és que l’empresa a la qual es va adjudicar el projecte constructiu per uns 561.000 euros, l’enginyeria Tec-Cuatro, va fer fallida el febrer de 2022. L’adjudicació va tenir lloc un any abans. Tec-Cuatro tenia un any i mig per redactar el projecte, però mentre elaborava la proposta va entrar en concurs de creditors i el projecte es va haver d’adjudicar de nou. Va ser a la consultora Meta Engineering, que va quedar en segona posició en el concurs públic. El contracte és d’ara fa un any, de setembre de 2022.

Fonts de TMB expliquen al TOT que el canvi d’empresa ha allargat el procés d’elaboració del projecte. A més, després de la retirada de Tec-Cuatro, es va decidir donar més temps -10 mesos- a Meta Engineering per fer la feina. Es va “ampliar el termini d’execució del contracte”, ja que l’endarreriment produït no era imputable al contractista actual.

El 28 de gener de 2018 deixava de circular el Tramvia Blau PTP
El 28 de gener de 2018 deixava de circular el Tramvia Blau PTP

Licitació i anul·lació de la licitació

Però la fallida de l’empresa només ha estat una de les dificultats per la recuperació del Tramvia Blau. Amb la pandèmia pel mig, la licitació va trigar més de dos anys des del tancament del transport a fer-se efectiva. Va ser el maig de 2020. Poc temps després es va anul·lar i no es va tornar a licitar fins al juliol d’aquell mateix any. Les raons van ser que s’havia d’estalviar per la pandèmia i que quedaven tràmits pendents, com la firma d’un conveni entre TMB i l’Ajuntament, que es va concretar el juny de 2020. En tot aquest procés, el pressupost previst va passar dels 11 milions inicials a més de 19, l’última xifra que s’ha donat fins ara.

Trias per Barcelona pregunta al govern

A finals d’agost, Trias per Barcelona va presentar una bateria de preguntes al govern de Jaume Collboni sobre el futur del Tramvia Blau. Els regidors Jordi Martí Galbis, president del districte de Sarrià-Sant Gervasi, i Francina Vila han demanat saber quan estarà enllestit el projecte constructiu, si hi ha partida pressupostària per fer les obres i un cop es tingui el projecte quin serà el calendari de construcció i quan està previst que els nous combois entrin en funcionament. Martí Galbis i Vila també retreuen a Albert Batlle, regidor de Sarrià-Sant Gervasi el mandat passat, que no es va constituir una comissió de seguiment com es va comprometre a fer. De moment, des del partit de l’exalcalde Xavier Trias expliquen que el govern no els ha respost.

Un estudi sobre el Tramvia Blau elaborat el febrer de 2019 apuntava que la recuperació del Tramvia Blau era una oportunitat per al parc d’atraccions del Tibidabo i el parc de Collserola, ja que es podria enllaçar ràpidament amb el centre de la ciutat, a través de la línia L7 de FGC a la Plaça Kennedy, a través del funicular del Funicular del Tibidabo a la plaça del Doctor Andreu. “Veiem molt important la integració tarifària d’aquests tres modes de transport (competència de l’ATM), oferint un sol bitllet per a tot el trajecte”, deien des de la plataforma aleshores. De moment, però, res de tot això està sobre la taula.


A la pàgina web de TMB s’informa que el Tramvia Blau està “tancat temporalment per obres de modernització de la infraestructura” -curiosament, d’això fa gairebé sis anys- i explica què és el “supervivent de l’antiga línia de tramvies de Barcelona”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Manuel Marina a setembre 27, 2023 | 10:21
    Manuel Marina setembre 27, 2023 | 10:21
    Per fer el nou "gusanito de luz" (el funicular de tota la vida) no van faltar diners i tot va ser molt ràpid. TMB, com sempre, dona llargues.. no sabe, no contesta.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa