La dissortada Estació de França continua sense saber el futur que li espera. El nou Pla de Rodalies 2020-2030 esquiva la decisió sobre suprimir-la o mantenir-la en funcionament com a cul-de-sac ferroviari, però ja li retalla serveis. És a dir, si ja té un paper més que secundari en la xarxa barcelonina, en la propera dècada rebrà menys trens i per tant perdrà encara més rellevància. També està fora del pla l’ampliació de l’Estació de Sants, que queda fiada a un conveni bilateral entre Adif i l’Ajuntament de Barcelona.

En una sessió de treball per resoldre dubtes del pla, l’Oficina de Coordinació del Pla de Rodalies ha aclarit al TOT Barcelona que el futur de les dues estacions icòniques de la ciutat no forma part de la planificació d’obres. Sorprèn especialment que el document que dibuixa l’evolució de la xarxa de Rodalies fins 2030 no es posicioni sobre l’Estació de França, que encalla projectes tan importants com una gran ampliació del Parc de la Ciutadella sobre la platja de vies o la ubicació de la Biblioteca Provincial que l’Estat fa més vint anys que promet a Barcelona. 

Desmantellar o no l’estació “és de les coses que encara cal estudiar i planificar”, admet l’Oficina de Coordinació del Pla de Rodalies, que dirigeix Pere Macias des de finals de 2018. Avança, això sí, que perdrà una part dels serveis que ara presta en favor de la renovada estació de Montcada Bifurcació. Quins serveis? El pla tampoc ho diu: l’Oficina al·lega que la decisió és competència de la Generalitat.

Interior de l'Estació de França, en una imatge d'arxiu / MMP
Interior de l’Estació de França, en una imatge d’arxiu / MMP

En tot cas, l’objectiu seria que alguns trens procedents del nord ja no entrin a Barcelona ciutat i acabin el recorregut a la ciutat veïna per tal que el túnel ferroviari del passeig de Gràcia guanyi capacitat. Barcelona la creuen dos túnels –aquest i el de plaça Catalunya–, amb només dues vies cada un, pel que l’oferta de trens a la capital catalana només pot créixer si s’optimitzen aquests dos corredors. 

L’eterna espera de Sants Estació

Pel que fa a Sants Estació, l’ampliació continua sense data però el funcionament quotidià millorarà arran d’una obra que sí que està inclosa al Pla de Rodalies: l’intercanviador de la Torrassa. L’Oficina que dirigeix Macías preveu que molts treballadors i visitants de Barcelona procedents de poblacions més al sud ja baixin del tren en aquesta estació de l’Hospitalet de Llobregat per agafar-hi el metro (L1) en comptes d’arribar fins a Sants per fer l’enllaç (L3 i L5). “Això ha de treure pressió a Sants i esponjar-la”, diu l’Oficina.

Obres a Rodalies. Estació de Sants / Jordi Play

Tot i que no es renovi a curt ni a mig termini, l’estació santsenca seguirà sent vital per a la xarxa. Sants i Sagrera seran “les dues grans peces” dins la ciutat, cadascuna amb 8 vies d’ample convencional per a Rodalies i trens regionals, més 6 i 8 vies respectivament per a l’alta velocitat. La Sagrera, cal recordar, tampoc forma part estrictament del pla de Rodalies perquè l’envergadura de l’obra i la transformació urbanística que comporta requereixen d’un pla propi tutelat per un consorci d’administracions. De tota la inversió milionària a la Sagrera, uns 200 milions d’euros seran per a la part d’infraestructura que acollirà trens de Rodalies.

Millora de Plaça Catalunya

El Pla de Rodalies organitza les inversions en dos grans paquets: les que tenen un compromís d’execució més ferm i clar les ubica al primer quinquenni (2020-2025), mentre que les inversions desitjables però sense pressupost assegurat s’esperen al segon quinquenni. Entre les obres barcelonines que inclou el primer lot hi ha la reordenació de vies a Sants Estació –ja en marxa–, el nou ramal d’accés a l’aeroport –que s’acaba de licitar– i la reforma de l’estació i les andanes de Plaça Catalunya. Al segon lot hi ha el túnel del Turó de Montcada, que connectaria la capital i el Vallès per sota de Collserola.

Finalment, tant el Pla de Rodalies 2020-2030 com el Pla Director d’Infraestructures de l’ATM preveuen una nova línia de Castelldefels a Barcelona passant per Cornellà de Llobregat. L’ATM estima que costaria uns 2.000 milions d’euros, però l’Oficina de Rodalies admet que encara està per planificar i que no serà pas immediata.

Nou comentari