El govern central invertirà 6.346 milions d’euros durant la propera dècada per millorar Rodalies de Catalunya, en un pla que preveu incrementar un 58% l’oferta per atendre la pujada del 50% de la demanda que es preveu per als propers anys.

Així s’extreu del pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030, que s’ha presentat aquest divendres a la Sagrera en un acte en el qual han participat el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i la delegada del govern central a Catalunya, Teresa Cunillera.

El pla també preveu 120 quilòmetres de vies noves, deu estacions més i 101 unitats elèctriques i tindrà una inversió de 2.902 milions d’euros el primer lustre i una altra de 2.727 milions del 2025 al 2030.

Escepticisme de la Generalitat

Calvet ha assegurat que veu amb cert escepticisme el Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030 de Govern i ha reclamat “que es compleixi tot”. “Necessitem poder confiar en Rodalies. Demanem que es compleixi tot el que es posi en aquest pla. Ja sabem què necessitem, fa molts anys que ho sabem, només cal que s’executi”, ha afegit el conseller.

El conseller ha dit que estan cansats de plans i estratègies perquè han passat els anys i no s’han executat moltes partides pressupostàries assignades, i ha preguntat a Ábalos si aquest serà el primer pla que complirà el Govern sobre Rodalies: “Comprendrà que mirem aquest pla amb un cert escepticisme”.

Calvet ha criticat que es tracta d’un pla que no ha fet la Generalitat i que tampoc s’ha comptat amb ella, ja que, ha afegit, només s’ha col·laborat amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), una cosa que per a ell indica que el ministeri no s’acaba de creure l’Estatut: “No es respecta el que s’ha salvat de la seva desnaturalització per part de Tribunal Constitucional”.

“Si la Generalitat és competent en Rodalies, és la Generalitat qui ha de decidir què s’ha de fer amb Rodalies, què s’ha de fer amb els serveis, quines són les necessitats que s’han d’atendre i és llavors quan els operadors han de fer les propostes per respondre als objectius marcats per la Generalitat”, ha defensat. Per al conseller, actuar d’aquesta manera és “convertir l’autonomia en un autogovern de fira”, i ha advertit que això té conseqüències polítiques.

Colau no vol “més promeses”

L’alcaldessa de Barcelona, ​​Ada Colau, ha defensat que hi ha un context realista amb finançament i pressupost que ha de fer possible que el Pla de Rodalies suposi un punt d’inflexió i no “més promeses” com les que ha assegurat que han viscut durant més de 10 anys a La Sagrera. Colau ha sostingut que veu amb optimisme la possibilitat que es marqui aquest punt d’inflexió i ha advertit que caldrà “estar vigilants i ser exigents” perquè aquesta vegada ho sigui de veritat.

Ha sostingut que els veïns dels barris de l’entorn de La Sagrera han tingut molta paciència perquè porten molts anys vivint al costat d’una “ferida urbanística” i ha assegurat que comparteix un cert escepticisme amb les obres.

Colau ha dit que a la ciutat hi ha tres grans qüestions pendents per reforçar una alternativa de mobilitat col·lectiva, de qualitat i digna: el Pla de Rodalies, amb el node de la Sagrera; l’L9 i el tramvia. “És indigne el que portem anys veient en la mobilitat metropolitana, amb totes aquestes promeses incomplertes al llarg dels anys sobre inversions a Rodalies. És indigne veure com la gent treballadora, la qual principalment utilitza el transport públic, hagi de aguantar el que hem vist a Rodalies al llarg dels any”, ha afegit.

L’alcaldessa de Barcelona ha assenyalat que hi ha intervencions concretes que no costen tants diners i es poden fer a curt termini, com l’ampliació de les vies de Sants i l’ampliació de l’andana de l’estació d’Arc de Triomf.

Comentaris

    Serafi Bandarra i Grataconys Desembre 12, 2020 | 09:18
    ¿ Que per casualitat, estem el dia dels innocents?

Nou comentari

Més notícies
Mayte Castillo, directora de Rodalies Catalunya / Jordi Play

Directora de Rodalies: “Si limitem l’ocupació dels trens, no podrem agafar-los quan vulguem”

ENTREVISTA | Mayte Castillo avança els projectes pilot de Renfe per conèixer en temps real l'aforament d'andanes i combois
Els trens de Rodalis no anaven tan plens com altres dilluns / Jordi Play

L’efecte pont esmorteeix l’impacte del doble tall de Rodalies en laborable

La xarxa ferroviària supera la prova d’estrès que suposava la reconfiguració de les vies de Sants