La Generalitat ha aprovat un pla economicofinancer (PEF) de les Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat) amb l’objectiu de finalitzar la Línia 9 del metro de Barcelona l’any 2029, dos anys més tard de l’última previsió anunciada. Així ho han dit en una roda de premsa aquest dimecres el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el secretari general del departament de Vicepresidència, Economia i Hisenda, Albert Castellanos. En la compareixença, també s’ha modificat l’origen dels diners que havien de desencallar el projecte.

Fins ara s’havia explicat que es confiava en un crèdit del Banc Europeu d’Inversions com a aspecte clau per enllestir la línia del metro. Avui, però, s’ha remarcat que els recursos seran propis i sortiran dels pressupostos de la Generalitat. L’opció del crèdit europeu, tanmateix, ha quedat oberta per afegir-se a la inversió pendent.

La notícia, a més, ha arribat pocs dies després que se sabés que els retards acumulats del projecte havien suposat un sobrecost que fregava els 5.000 milions d’euros, segons la Sindicatura de Comptes.

El pressupost total per al projecte, que es va iniciar en 2003, són 5.946 milions d’euros, dels quals 4.660 ja estan executats i en servei, i altres 340 estan executats però no en servei. “Això significa que els 946 milions pendents d’execució es podran activar amb el nou pla economicofinancer”, ha afegit.

Calvet ha afirmat que aquest acord per a finalitzar el projecte de la Línia 9 és “un gran avenç per a l’àrea metropolitana, per al transport públic i per al canvi climàtic”. Segons el conseller, el pla es traduirà en un estalvi en l’emissió de CO₂ de 10.325 tones anuals, mentre que 15.600 usuaris canviaran el seu vehicle privat pel transport públic.

La crisi impulsa la inversió

Així, Albert Castellanos ha explicat que la inversió serà a càrrec dels pressupostos catalans, però que es podrà escurçar el seu període gràcies als fons europeus Next Generation UE o si s’afegeixen altres recursos que ho permetin –com el famós crèdit del Banc Europeu d’Inversions.

Calvet ha dit que “amb la crisi econòmica de 2008 es va justificar l’atur de l’obra, però amb la nova crisi s’impulsa la inversió per al seu avanç. Hem après dels nostres errors”.

Queden pendents en el projecte –ha enumerat el conseller– les estacions del viaducte i del tram central entre La Sagrera i la Zona Universitària “que donaran funcionalitat a la línia i augmentaran notablement el nombre de viatgers anuals”.

També podran beneficiar-se les persones que realitzen intercanvis amb altres línies, la qual cosa permetrà reduir el passatge d’aquestes en un 10%, “com és el cas de la L1 que podrà millorar la qualitat del seu servei amb menys aglomeracions”, ha conclòs Calvet.

Comentaris

    Ricard Desembre 10, 2020 | 12:19
    Ser espanyol serveix, entre d'altres, per no tenir diners per a res.

Nou comentari