Les denúncies a vehicles de mobilitat personal (VMP), com patinets o monocicles, han caigut bruscament a la meitat aquest 2020 a Barcelona per un efecte col·lateral de la pandèmia. Durant el confinament dur les empreses de lloguer van preferir retirar dels carrers la major part de la seva flota, que gairebé no estava sent utilitzada. Per això, la Guàrdia Urbana va detectar i denunciar moltíssims menys vehicles d’aquest tipus mal estacionats o que incomplien els requisits exigits per la normativa.
Concretament el total de denúncies va caure un 48,49%, en passar de 18.624 el 2019 a 9.594 enguany. Per categories, les multes per infraccions d’estacionament són les que més van caure (-83,83%): si al 2019 se’n van interposar 6.748, al 2020 només han sigut 1.091. Per incomplir els requisits legals se n’han imposat 1.426, un 77,77% menys que l’any passat, quan se’n van registrar 6.414.
Fonts municipals expliquen al TOT Barcelona, no obstant, que les multes a particulars sí que han crescut. La mobilitat d’enguany a la ciutat és menor en conjunt, les opcions per desplaçar-se sol s’ha vist reforçades per la por a contagiar-se en espais compartits amb altres viatgers. Per conducció de risc en patinet i altres VMP han pujat un 40,39% les denúncies –passant de 2.731 a 3.834–, mentre que per circular per on no toca han crescut un 18,75% –de 2.731 a 3.243–.
Reflecteixen la tendència estàndard de més denúncies a mesura que es popularitza aquest mode de transport individual, però el gran pes que té el sharing en aquesta mobilitat fa que el balanç total sigui de disminució. El tinent d’alcaldia Albert Batlle ha avançat algunes d’aquestes dades a la comissió de seguretat d’aquest dimarts, a petició de JxCat. També ha defensat que l’Ajuntament ha estat “precursor” en regular la circulació d’aquests vehicles, però ha reiterat la reivindicació municipal d’una normativa estatal.