Tensió oberta entre l’Àreea Metropolitana de Barcelona (AMB), de la qual depèn l’Institut Metropolità del Taxi (IMET), i la Generalitat. L’AMB fa costat als taxistes davant de la proposta de decret per regular el serveis dels vehicles amb llicències VTC, que exigeix que serveis com Uber i Cabify s’hagin de precontractar amb una antelació de 15 minuts i no es pugui fer al moment, com s’està fent fins ara. Els taxistes de Barcelona volien que el termini de precontractació fos d’almenys 6 hores, però la conselleria de Territori vol fixar aquest marge en un quart d’hora, cosa que ha provocat la nova vaga de taxis i l’ocupació de la Gran Via i que l’AMB considera “absolutament insuficient”.
“Els serveis taxi i dels VTC són serveis diferenciats per les seves funcions i per les condicions en que han de donar servei”, adverteix l’AMB en un comunicat públic.
També la regidora de Mobilitat i presidenta de l’IMET, Mercedes Vidal, recull aquest argument per criticar els “només 15 minuts de precontractació”.
La Generalitat hauria de legislar per diferenciar el servei de taxi i VTC, no per permetre la seva pràctica equiparació, que és el que passa amb només 15 minuts de precontractació. Inadmissible https://t.co/0HAbLDHLB6
— Mercedes #EnComú (@mvidal80) 18 de gener de 2019
L’AMB afegeix que la precontractaciíó de 15 minuts seria “impossible de controlar” i que “desvirtua el concepte i la finalitat de la precontractació”, ja que segons l’organisme genera confusió i “competència” amb el servei que donen els taxistes, “cosa que precisament és el que es tracta d’evitar”.
“És impropi que la Generalitat vulgui traspassar la responsabilitat a l’AMB”
I el que indigna encara més l’Àrea Metropolitana és el que interpreta com un intent de la Generalitat de defugir el conflicte i de passar-los la patata calenta, perquè el mateix esborrany de decret indica que l’AMB pot implantar un termini més ampli quan redacti el reglament per aplicar-lo, si ho considera necessari. Cosa a qual l’AMB respon que no pensa fer-ho: “L’AMB inclourà el mateix termini de precontractació que finalment es reculli en el decret llei de la Generalitat i no cap altre, per evitar qualsevol nova impugnació que pogués comportar la suspensió judicial del mateix”. I conclou que és “impropi que, si el Govern de la Generalitat dona a entendre que és possible un termini de precontractació més ampli, no vulgui cobrir-lo amb la seguretat jurídica que dona una llei, i en canvi vulgui traspassar la responsabilitat a l’AMB, que seria molt més atacable”.