El Govern exigirà precontractar les VTC però els taxistes aniran a la vaga

El Departament de Territori proposa que es demani Uber i Cabify amb 15 minuts d'antelació i no deixa contenta cap associació

El Departament de Territori i Sostenibilitat aposta per imposar una precontractació pels serveis de vehicles amb conductor (VTC) que no ha deixat content a ningú. Finalment, el Govern proposa precontractar Uber i Cabify amb 15 minuts d’antelació, un temps que queda molt lluny del que demanaven els taxistes i que tampoc satisfà les multinacionals, que temen quedar-se sense gran part del seu negoci si perden la instantaneïtat.

Els taxistes, que s’havien concentrat davant de la seu del departament que dirigeix Damià Calvet, eren “optimistes” abans de la reunió perquè pensaven que la Generalitat acceptaria la seva demanda de procontractar amb diverses hores d’antelació, però al final ha quedat en un quart d’hora i la decepció ha estat general. Élite Taxi, una de les associacions majoritàries a Barcelona, ha estat una de les primeres a reaccionar a la notícia i amb una piulada molt curta i clara ha llançat un avís a navegants: “Se va a liar”, li han dit a Calvet. 

[r:1]

Els taxistes anuncien una vaga

Els concentrats a l’avinguda Josep Tarradellas han qualificat de “presa de pel” les negociacions que han dut a terme amb la Generalitat, l’Ajuntament i l’AMB. El Consell del Taxi, un òrgan consiltiu del Govern, s’havia reunit aquest matí amb taxistes i representants dels VTC per presentar-los la proposta de regulació, que es queda a mig camí i no ha satisfet a cap dels presents. Els taxistes havien posat la línia vermella en un temps de precontractació mínim de sis hores. En veure que l’oferta de Territori no s’acostava ni de lluny a les seves exigències, han decidit marxar de la reunió i han anunciat que convocaran una vaga.

La Generalitat fa temps que intenta resoldre el conflite entre els taxistes i les empreses VTC. Calvet s’havia proposat regular l’activitat d’Uber i Cabify mitjançant un decret per crear un marc legal general i donava competències als ajuntaments per entrar en més detall. Una altra de les novetats del nou decret és que el Govern prohibirà que les multinacionals de serveis VTC puguin geolocalitzar els seus clients, una mesura que també dificultarà molt la contractació.

La patronal del sector VTC, Unauto, ja havia alertat que imposar una precontractació era “innegociable”, ja que obligar a demanar un serveu amb antelació faria que el seu negoci deixi de ser rendible. Les empreses de lloguer de cotxes amb conductor temen que, si el decret tira endavant, hauran de tancar moltes empreses. Tot i això, confien que l’Autoritat Catalana de Competència (ACCO) intervindrà en el cas, ja que fa uns dies va avisar que aquestes mesures eren “discriminatòries”.

Calvet demana calma

El conseller de Territori, Damià Calvet, ha explicat en roda de premsa que la proposta no vol “excloure ningú” i que tant taxistes com empreses VTC se l’han de prendre com “una oportunitat” per resoldre el conflicte a llarg termini. També els ha demanat que “reflexionin amb serenitat” el contingut de la proposta, segurament en referència a les amenaces de vaga indefinida que han fet els taxistes només sortir de la reunió.

La crida a la calma del conseller tampoc ha tingut gaire efecte entre els VTC, que ja han anunciat que recorreran la mesura si s’acaba aprovant. “Seria la fi del sector”, han insistit. També han recordat que a França es va descartar una norma similar perquè no era legal. Unauto també ha advertit que la Generalitat haurà de fer front a indemnitzacions superiors als 1.000 milions si es restringeixen els seus drets. “No ens quedarem de braços creuats”, han dit.

Més informació

Comentaris

    josep maria 18/01/2019 1:16 pm
    La Generalitat actuarà ho farà pilota tal com va fer la. estiu passat des de llavors no agafo cap taxi

Nou comentari