El Bicing podria tornar-se a obrir en els pròxims dies. Ho va avanaçar la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, en un fòrum telemàtic al portal Ciclosfera. Fonts oficials de l’Ajuntament recorden que “de moment el servei de bicis públiques continua tancat per criteris sanitaris” i que “en el moment en el qual es produeixi una variació de la situació i de les recomanacions mèdiques en la qual no es desaconselli la seva reobertura, es tornarà a posar en marxa”. Però admeten que “s’està treballant amb l’Agència de Salut Pública per analitzar amb quines prevencions es podria reobrir, el més aviat possible”.
Sanz es va participar ahir en un “webinar excepcional” de Ciclosfera. “Hem reunit els responsables de mobilitat de Barcelona, València, Sant Sebastià, Bilbao i Logronyo, al costat de l’Associació de Marques de Bicicletes d’Espanya, per debatre sobre el present i futur del ciclisme urbà enfront de la situació generada per la Covid-19”, deien els organitzadors.
En l’extens resum del seminari telemàtic que hi ha penjat a la seva web, s’inclouen frases de Janet Sanz com que aquests propers dies l’Ajuntament plantejarà “mesures per prioritzar la mobilitat sostenible, prioritzant carrils bici, voreres tàctiques més amples o repensar els talls de carrers. Es tracta d’anar innovant amb molta gestió tàctica, i mobilitzant pressupostos, per reconfigurar-lo. S’ha aturat tot, i el que es vulgui moure ara ha de tenir una opció sostenible per evitar un repunt de la contaminació o dels accidents de trànsit”. Cosa que la porta a afirmar, uns minuts després: “Avanço estratègies. Hem concretat amb l’Agència de Salut Pública com, en primer lloc, reobrir el Bicing, cosa que ens semblava súper important i en els pròxims dies hi haurà bones notícies i es farà amb la màxima seguretat. També estem reaccelerant una mesura importantíssima que era rebaixar la velocitat de la ciutat”.
Per a la tinent d’alcaldia, l’aposta pel Bicing s’emmarca en l’objectiu d’evitar que la pandèmia i la por al contagi faci que els ciutadans abandonin el transport públic per tornar al cotxe privat, una tendència que s’ha detectat a la Xina després del confinament i que Sanz adverteix que Barcelona no es pot permetre. “La ciutat no està preparada. Vull pensar que el treball col·lectiu que hem fet aquest temps, amb una ciutadania que no ens permet anar cap enrere, no caurà en el buit. Hi ha mesures concretes que cal començar a dibuixar”, explica. I afegeix: “Treballem en mesures concretes. Crec que l’àmbit metropolità és el clau, com connectar la ciutat amb la perifèria. Garantir una xarxa de carrils bici que siguin àgils i ràpids, que permeten fins i tot anar caminant, que la gent aposti per aquests mitjans si se’ls faciliten els accessos”.
Aquesta posició de Sanz col·lideix frontalment amb les exigències de la CGT, que ahir al matí ja advertia de les intencions de l’Ajuntament en un comunicat i subratllava els riscos sanitaris que implica reobrir el Bicing prematurament. A l’altra banda, molt més pròxims a les tesis de la tinent d’alcaldia, hi ha el Bicicleta Club de Catalunya (BACC), que proposa una xarxa extra –i, si cal, temporal– de carrils bici per fomentar l’ús d’aquest vehicle i evitar aglomeracions al transport públic. Esclar que, des del punt de vista de salut pública, és molt diferent utilitzar la teva bicicleta, particular, que un servei com el Bicing, on les bicicletes van de mà en mà.