Els grafiters exasperen Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). El grup que gestiona gran part del transport públic de la capital catalana s’enfronta diàriament a una xacra que li costa diners. Concretament, 1,5 milions d’euros, que és el cost que va tenir l’any passat la neteja dels trens pintats amb grafitis. Amb tot, el cost pot ascendir a 4 milions d’euros el 2019 si se sumen despeses com la vigilància de trens estacionats o les reparacions de danys. Aquest any ni tan sols la pandèmia ha aturat els vàndals, i aquest estiu hi ha hagut un “increment fort” de les incursions al metro.
Al juliol els grafiters es van colar 81 vegades a les instal·lacions de la xarxa, i a l’agost ho van fer 88 cops, segons un comunicat intern de TMB a què ha tingut accés el TOT Barcelona. Fonts de TMB confirmen les dades després de ser consultades per aquesta redacció. Així, els grafiters han entrat al metro per pintar una mitjana de 2,7 vegades diàries aquest estiu. Aquestes xifres mostren que s’han triplicat les dades respecte de l’any passat, segons alerta el comunicat intern. “És preocupant l’increment que hi ha hagut en les vandalitzacions de combois en servei i amb passatge”, diu el document.
De tots els vàndals que han accedit a les instal·lacions aquest estiu, 24 han estat identificats pels Mossos d’Esquadra. El dispositiu per aturar els grafiters consta de vigilants de seguretat de Prosegur, una empresa subcontractada per TMB, i d’agents de la policia catalana. Els primers fan la intervenció in situ, i quan aconsegueixen enxampar algun grafiter truquen als Mossos perquè l’identifiquin i el denunciïn. En tots els casos TMB ha interposat una denúncia per danys.
Amb tot, en ocasions els vigilants s’enfronten a grups violents que no fugen d’ells, sinó que s’hi enfronten. L’últim cas va ser la matinada de dijous a divendres passat quan, segons va avançar aquest diari, sis grafiters van robar i apallissar dos vigilants del metro.
Els esforços de TMB se centren a reforçar la vigilància i a coordinar els operatius amb la policia de la Generalitat.