El primer dia de juny de 1926 es va inaugurar l’estació subterrània de la Plaça d’Espanya de Barcelona, que enllaçava també amb la línia 1 del llavors conegut com el Metro Transversal. Deu anys abans s’havia inaugurat la línia Martorell-Barcelona, que permetia enllaçar amb el “carrilet” d’Igualada i arribar fins a l’estació de la Magòria. Ara, però, els passatgers s’endinsaven a Barcelona i connectaven amb el metro.
I tres anys després, el tren creixia per una altra banda. El 1929 s’inaugurava l’estació soterrada de Gràcia, que ja funcionava en superfície des de 1863 per a l’antic ferrocarril de Sarrià a Barcelona i també per als Ferrocarrils de Catalunya. Però és amb el soterrament que Gràcia es converteix en una estació metropolitana, que es consolida tres dècades després quan s’obre el tram fins a l’estació d’Avinguda Tibidabo i Reina Elisenda.
Des d’aleshores, tant la plaça d’Espanya com Gràcia han viscut desconnectades. Dues línies, la del Llobregat-Anoia i la del Vallès, que tot i que separades per pocs quilòmetres, tampoc no han tingut un bon enllaç de metro. Per arribar a Gràcia des de la plaça d’Espanya -hi ha l”estació de FGC de Catalunya, amb els llarguíssims passadissos de transbordament-, s’ha de fer un tour en autobús o bé agafar la línia verda fins a Diagonal -un tomb considerable- fins a Diagonal, i allà fer els passadissos fins a Provença, l’estació que FGC té a l’intercanviador de Diagonal.
2014-2027: el trajecte del perllongament
Fins que l’any 2014, l’aleshores conseller de Territori Santi Vila anunciava que la plaça de Francesc Macià, un dels punts més concorreguts de la ciutat però històricament mancat de connexió amb el transport públic, reconnectaria amb la ciutat gràcies a l’arribada futura de la línia Llobregat-Anoia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. La idea era crear 3 noves estacions fins a connectar amb Gràcia, passant per l’Hospital Clínic i enllaçant amb la L5 del Metro. Aleshores el conseller preveia començar les obres abans del 2020 i que fossin una realitat com a molt el 2023. Però com totes les grans obres, i amb l’escull de la pandèmia, arribarà com a mínim amb 4 anys de retard, el 2027.
Sigui com sigui, aquesta setmana vinent es dona el tret de sortida a les obres de connexió, amb els treballs preliminars que tindran una durada d’uns 14 mesos, i consistiran bàsicament a desviar els diferents serveis de subministraments que es puguin veure afectats per aquesta actuació, com ara canonades de llum, d’aigua, de gas o de comunicacions. Després, cap a la tardor, començaran les obres del túnel de quatre quilòmetres que separen la plaça d’Espanya i Gràcia, i que requeriran d’una tuneladora.
Tres noves estacions de FGC
Amb la connexió d’aquestes dues estacions històriques, que tindrà una inversió total de 430 milions d’euros, naixeran tres noves estacions: Gràcia, Francesc Macià i Hospital Clínic. L’estació de Gràcia estarà ubicada a la travessera de Gràcia, entre els carrers Balmes i la plaça Gal·la Placídia; la de Francesc Macià tindrà sortida al carrer Comte Urgell, entre els carrers de Buenos Aires i la mateixa plaça Francesc Macià; i la d’Hospital Clínic s’ubicarà també al carrer Comte Urgell, però entre els carrers Rosselló i Còrsega.