Al voltant de 600 de cotxes, motos i furgonetes s’han volgut fer sentir -i veure- aquest matí a Barcelona. Són els vehicles que quedaran relegats a un segon pla quan, a partir del gener, entri en vigor la Zona de Baixes Emissions (ZBE) amb la voluntat de reduir la contaminació a la ciutat. Amb una marxa lenta, els vehicles s’han desplaçat des de la plaça Espanya fins al passeig de Gràcia, per la Gran Via de les Corts Catalanes. El color i la varietat de la protesta era singular. S’han vist models de l’icònic Seat 600, del Dos Cavalls (Citroën 2CV) i descapotables d’època. Això ha provocat escenes de bloqueig als carrers del voltant de la mobilització i diverses queixes.
La principal protesta, però, és la dels conductors de vehicles especialment contaminants, ja que asseguren que se’ls ha discriminat. La Plataforma d’Afectats per Restriccions Circulatòrie critica que la mesura que es posarà en marxa a partir de l’1 de gener del 2020 “és classista i discrimina”. A més, “la solució no passa per destruir el parc automobilístic i comprar cotxes nous. Això no és ecologisme, és consumisme”, sentencien des de l’entitat a l’Agència Catalana de Notícies (ACN). Per tot plegat demanen alternatives, que encara són a temps d’aplicar, al govern d’Ada Colau.
Segons ha concretat l’ACN, la marxa lenta de vehicles ha sortit de l’avinguda Maria Cristina per finalitzar a l’encreuament entre la Gran Via i el passeig de Gràcia. Els vehicles han col·lapsat una de les artèries principals de la capital catalana en un tram de 700 metres fins al carrer Muntaner, deixant lliures només els dos carrils bus.
Vehicles antics a la Gran Via en protesta per la Zona de Baixes Emissions / S.B.
La mobilització va començar a Facebook arran d’una convocatòria de la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries i, finalment, ha fet la primera de les seves iniciatives, tot i que no en descarten de noves. El col·lectiu assegura que no tots els vehicles contaminen més per ser antics i reclama revisions personalitzades per registrar les emissions de cada turisme, camió o motocicleta. “S’està atacant un col·lectiu vulnerable i no combatent la problemàtica real”, conclouen.
Alguns veïns, crítics amb l’acció de la plataforma, han lamentat que hi hagués una alta concentració de cotxes al centre de Barcelona just l’endemà d’una protesta que va reunir 20.000 persones per l’emergència climàtica.
Ahir manifestació pel canvi climàtic i avui un reguitzell de cotxes manifestant-se per Gran Via de les Corts Catalanes. 👏👏👏👏
— Quim Bigas Bassart (@quimbigas) September 28, 2019