L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) torna a renyar l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per una licitació de transport públic “altament restrictiva” al Port de Barcelona. Després d’oposar-se durament els contractes de l’Aerobús, de dos autobusos d’Horta i de la xarxa del Baix Llobregat, l’ACCO afegeix pressió i presenta un nou recurs contenciós administratiu contra el concurs per gestionar dos busos portuaris. Es tracta de dues línies metropolitanes –la 88 i la PR4– que comuniquen Barcelona i el Prat amb l’àrea industrial del port. El contracte té un pressupost màxim d’1,7 milions d’euros.
[r:1]
L’autoritat independent ja va advertir a l’AMB a finals d’octubre que veia dubtosa aquesta licitació perquè inclou condicions “altament restrictives de la competència”, és a dir, que els requisits són tan concrets i rígids que pràcticament només poden guanyar el concurs les empreses que ja han operat el servei. “Limiten de manera greu la concurrència i la competència pel mercat”, diu l’ACCO en un comunicat, on recorda que això dificulta molt obtenir el millor preu possible per al servei i les arques públiques carreguen amb una despesa evitable.
[r:2]
D’aquesta licitació en concret, l’ACCO critica que no s’ha dividit el contracte en lots per facilitar l’entrada de diferents operadors i que s’exigeix “un nivell d’experiència prèvia” molt elevat –mesurat en kilòmetres recorreguts anuals–. A més, en cas que un operador més petit vulgui entrar en aquest mercat a través d’una aliança amb una altra empresa –una UTE– no se li permet sumar les experiències respectives per arribar al mínim exigit. També qüestiona l’alta puntuació que es dona a qui ja disposi d’una cotxera –o terrenys on ubicar-ne una de nova– a prop del Port, perquè considera que això afavoreix a les empreses d’autobusos amb vinculació històrica en aquest territori. L’oferta econòmica “es troba fortament diluïda”, lamenta Competència.