Competència qüestiona una altra licitació d’autobusos de l’AMB, ara portuària

L'ACCO formalitza els dos contenciosos administratius que havia anunciat contra la línia d'Horta a Gràcia i la xarxa de busos del Baix Llobregat i avisa l'AMB que ha aprovat un nou concurs dubtós

L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) torna a advertir a l’Àrea Metropolitana de Barcelona sobre el seu model d’externalització de línies d’autobús. Després de tombar la licitació de l’Aerobús i qüestionar dos contractes milionaris de línies d’Horta i del Baix Llobregat, ara adverteix a l’administració sobre l’excés de restriccions que al seu criteri s’ha imposat en un nou concurs públic. Es tracta d’una línia de bus diürna que recorre l’àrea portuària de Barcelona fins al polígon ZAL de la Zona Franca. Ja ha enviat un nou requeriment a l’AMB per tal que retiri la licitació.

[r:1]

L’ACCO ho ha donat a conèixer en un comunicat aquest dimarts. També ha explicat que ha interposat dos recursos contenciós administratiu contra dues licitacions a les que ja s’havia oposat: dues línies d’autobús 86 i 87 entre els barris d’Horta i Gràcia de Barcelona i el servei de transport complet del Baix Llobregat. Els dos contractes tenen un valor de 350 milions d’euros.

L’ACCO considera que els plecs del concurs públic són “altament restrictius de la competència” i que això afavoreix que renovin la concessió les actuals adjudicatàries (Authosa i Baixbus) en lloc de prioritzar l’oferta més avantatjosa. Com va avançar el TOT Barcelona aquest agost, entre les exigències a les empreses que vulguin optar al contracte hi ha disposar de cotxeres ja en aquesta àrea i un kilometratge anual molt elevat. 

Un bus d’1,7 milions d’euros

El bus portuari que assenyala l’ACCO ha sortit a concurs públic aquest octubre i es va aprovar al plenari metropolità el passat 1 d’octubre. El pressupost màxim de contractació són 1,7 milions d’euros i és un contracte per un any prorrogable a un segon any. “Malgrat els requeriments efectuats per l’ACCO en relació les anteriors licitacions de servei públic de transport col·lectiu de viatgers, l’AMB insisteix en el fet d’aprovar procediments de contractació regits per les mateixes clàusules problemàtiques des d’una perspectiva de competència i que han estat impugnades per l’ACCO”, censura aquest organisme autònom.

L’ACCO va enviar fa un mes un requeriment a l’AMB perquè declari nul o derogui l’acord del plenari, congelant així la licitació per refer-ne els criteris. En no haver obtingut cap resposta, l’ACCO té ara dos mesos per portar a tribunals el concurs com ha fet amb els d’Horta i del Baix Llobregat. Els plecs del concurs, que ha consultat el TOT Barcelona, també exigeixen un alt kilometratge anual –almenys 405.000 km útils anuals en 3 dels darrers 5 anys– i premien a qui tingui les cotxeres a prop del port.

Té una durada de només dos anys –en contrast amb els 10 anys de contracte que ofereixen els altres dos concursos– perquè l’AMB té previst repensar la línia aquest mandat. Actualment discorre pels termes municipals de Barcelona i d’El Prat de Llobregat, però segons la memòria del concurs “en un futur” podria incorporar-se al servei de busos que opera a l’Hospitalet.

Més informació

Nou comentari