La reforma de l’avinguda de Madrid no s’executarà tampoc aquest any, continua oblidada als calaixos de l’Ajuntament. De fet, segons confirmen fonts del servei de premsa municipal, ni tan sols s’ha redactat el projecte executiu que es va licitar i adjudicar a finals del 2021. Ara, el nou calendari que posa el govern de Jaume Collboni és elaborar el projecte al llarg d’aquest mandat. Aquest 2024, la remodelació, que ha impulsat aquests darrers cursos en l’àmbit polític ERC, no compta amb pressupost ni a la proposta d’inversions presentada pel govern del PSC del passat octubre ni a la pròrroga dels comptes municipals del 2023, aprovada a finals de desembre, i que suposa una caiguda de 117 milions en inversions per aquest 2024.
Ara mateix, l’executiu municipal, a través de la tinència d’Ecologia, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge i els districtes de les Corts i Sants-Montjuïc, està avaluant les característiques d’una futura reforma de l’avinguda de Madrid per millorar-hi l’espai públic i dotar-lo de més qualitat urbana. L’objectiu és definir com ha de ser la transformació de l’avinguda pel que fa a la secció, la mobilitat, el transport públic i la bicicleta i l’espai per als vianants de cara a treballar en la redacció del projecte executiu aquest mandat, apunten des del servei de premsa.
Crítiques d’ERC
Dit d’una altra manera, el més calent és a l’aigüera. Des d’ERC es mostren molt crítics. “El calendari no s’ha complert”. El projecte executiu hauria d’haver-se redactat a finals del 2022, la reforma pròpiament hauria d’haver-se iniciat el segon trimestre del 2023 i les feines haurien d’acabar-se durant el primer trimestre del 2024. Fins i tot, els republicans pensaven que el projecte executiu s’estava fent, quan en realitat no s’ha començat. Com es pot comprovar a la pàgina de contractació pública [veure aquí], el contracte es va formalitzar el 15 de desembre del 2021 per 106.419.50 euros, però mai es va executar.

Voreres més amples, verd i carril bici
El dia que es decideixi començar, i si no es produeixen canvis, la remodelació de l’avinguda de Madrid suposarà actuar sobre una superfície de 57.000 m², entre els districtes de les Corts i Sants-Montjuïc. En concret, la intervenció es farà al llarg dels dos quilòmetres que formen l’avinguda de Madrid i el carrer de Berlín, des del carrer de Sants fins a l’avinguda de Josep Tarradellas, amb l’objectiu d’ampliar les voreres, guanyar espai verd i fer un carril bici per cada sentit de circulació, explicava el consistori el 2021. Durant el darrer mig segle, el carrer pràcticament no s’ha tocat.
En declaracions al TOT Barcelona, el regidor republicà Jordi Castellana sosté: “L’avinguda de Madrid és una autopista urbana i cal humanitzar-la. És una actuació que reclamem des del 2020. S’han fet passes gràcies a ERC. L’anterior govern dels Comuns i PSC primer va refusar iniciatives, després ho va incloure al pressupost del 2021 perquè nosaltres ho vam negociar i finalment va demorar el calendari previst. Ara, el PSC tampoc té unes dates clares”. Els següents passos d’ERC serà fer un seguiment de la situació als plenaris de Sants-Montjuïc i les Corts i, segons quina sigui la resposta, traslladar el tema a Sant Jaume.
Proposta rebutjada als pressupostos participatius
L’Ajuntament reconeix que la pacificació de l’avinguda de Madrid és un projecte que els barris de Sants, Sants-Badal, les Corts i la Maternitat fa molts anys que demanen. De fet, la proposta va ser presentada l’any 2020 als pressupostos participatius que va impulsar el govern d’Ada Colau, però la iniciativa va ser rebutjada perquè s’excedia en el pressupost. En aquest cas, es plantejava la redacció del projecte i la reurbanització del tram entre la Gran Via de Carles III i la plaça del Centre, amb un 80% de l’espai pel trànsit rodat i només un 20% pels vianants, vuit carrils en total, sis de circulació i dos d’aparcament.
Paral·lelament, i mentre redactava l’avantprojecte de reforma, l’Ajuntament va obrir un procés participatiu amb la ciutadania on debatre i definir el futur de la reurbanització de l’avinguda de Madrid i del carrer de Berlín. La iniciativa va posar-se en marxa el desembre de 2021 i havia d’acabar el juliol de 2023, amb el retorn per part de l’Administració i l’elaboració d’una memòria per part de la comissió de seguiment del procés participatiu. Amb tot, tal com va explicar el TOT Barcelona el febrer de 2022, aquest procés es va iniciar quan ja una part del que es faria estava decidit. Ara, sembla, que es torna a la caseta de sortida.