L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha aplaudit la rebaixa general dels títols del transport públic que el president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat aquest dissabte que s’aplicarà entre l’1 de setembre i fins a finals d’any. La mesura forma part del paquet anticrisi de la coalició de PSOE i Unides Podem -on participa Catalunya en Comú, el partit de Colau- per pal·liar l’increment de preus a causa de la inflació.
Alhora, l’alcaldessa ha recordat que va suggerir una mesura similar el març passat, quan va plantejar per sorpresa que el preu de la T-Usual es reduís a la meitat durant tres mesos. La proposta no va prosperar després que la Generalitat la titllés d'”electoralista” i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) la catalogués de “proposta política, no tècnica”.
Colau ha opinat que l’anunci de Sánchez de reduir un 50% del cost de les targetes en els transports de l’Estat i un 30% en els autonòmics i locals són una rectificació a l’escepticisme que recalca que l’Estat va mostrar quan va suggerir que es reduís temporalment el cost dels títols a Barcelona i el seu entorn. “Ho van refusar tant la ministra de Transports, Raquel Sánchez, com la Generalitat. Ara el Govern de l’Estat rectifica i jo me n’alegro”, ha expressat l’alcaldessa. Sánchez ha avançat que el cost del títol mensual a Rodalies baixarà dels 25,55 euros a 12,70 euros.
Equiparació amb la subvenció a la benzina
“Seria una incoherència subvencionar la benzina del vehicle privat i no ajudar a qui utilitza el transport més sostenible”, ha considerat Colau. L’alcaldessa ha aprofitat l’anunci de Sánchez per apressar el Govern de la Generalitat per completar la rebaixa perquè els passatgers de la xarxa de transport públic que depèn de les institucions catalanes -com el metro, el Tram o els busos de TMB- s’estalviïn fins a la meitat del cost habitual.
Hores més tard, el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha confirmat que ampliarà la rebaixa prevista del 30% fins al 50%. Tot i així, Puigneró ha qüestionat la mesura decretada per l’Estat i l’ha titllat de “populista”. El dirigent de Junts ha calculat que la política tindrà un cost de 22 milions d’euros. A banda, ha reclamat el traspàs total de Rodalies a la Generalitat.
El decret que l’executiu espanyol ha ratificat aquest dissabte deixa la porta oberta perquè les institucions autonòmiques i locals ampliïn l’ajut i financiïn la bonificació en els títols per equiparar-la amb la que s’ha acordat pel transport de titularitat estatal, com els trens de llarg recorregut. “Ara només falta que la Generalitat s’hi sumi i que, a partir de l’1 de setembre, tant mentro, bus com els trens de Rodalies tinguin aquesta reducció del 50%, com està fent Alemanya des de fa setmanes”, ha comparat Colau abans que Puigneró confirmés que l’executiu català incrementarà la rebaixa.
L’alcaldessa ha recalcat que la rebaixa dels transport públic en l’últim trimestre de l’any “és la manera d’aconseguir que la lluita contra el canvi climàtic vagi de la mà de la justícia social, ajudant a qui més ho necessita”. “Aquest és el camí a seguir”, ha reblat Colau, avalant així el compromís entre els socis de la coalició al Govern espanyol, que ha esgotat el marge fins l’últim moment perquè veiés la llum un paquet d’auxilis contra la inflació desencadena per la guerra a Ucraïna i que ha amenaçat amb descarrilar els últims dies.