No rotund a la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) d’anul·lar la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona. Així ho han expressat una desena d’organitzacions socials, entre les quals hi ha la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB). “La sentència fa apreciacions polítiques amb arguments tècnicament falsos, que excedeixen l’àmbit pròpiament jurídic, i confien que els recursos que presentaran les administracions fins que no arribi la sentència ferma, permetin aturar la suspensió de l’ordenança”, asseguren les entitats, a través d’un comunicat.
Les organitzacions socials i veïnals no només critiquen la decisió judicial, sinó que afirmen que el que “cal fer és anar molt més enllà”, per combatre el canvi climàtic i l’emissió de gasos contaminants a l’atmosfera. “Demanen a la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i altres municipis que rectifiquin els esquemes de renovació en les ZBE existents i futures, per aplicar mesures més contundents de reducció de vehicles“. A més, recorden que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea té un procés judicial obert contra la ciutat per l'”incompliment reiterat” dels nivells de contaminació.
La ZBE, porta d’entrada del peatge urbà
Les entitats en defensa de la ZBE sostenen que l’acció de l’executiu municipal “facilita” la implantació en un futur del peatge urbà. En aquesta línia reclamen una “reducció del vehicle privat i la potenciació del vianant, del transport públic i col·lectiu, la bicicleta i els VMP“. En definitiva, diuen, “mesures efectives de ràpida execució per dissuadir l’ús habitual i individual del vehicle privat, com ho demostren les 19 ciutats de 8 països europeus on s’ha aplicat”.
A més de la FAVB, el comunicat el subscriuen la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona, Ecologistes en Acció, Eixample Respira, Bicicleta Club de Catalunya, Catalunya Camina i l’Associació per a la Prevenció dels Accidents de Trànsit.
La decisió del TSJC encara no és ferma, de manera que la ZBE encara està en vigor. La justícia espera els 20 dies de gràcia de què disposen l’Ajuntament, la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per recórrer la sentència al Tribunal Suprem, com han anunciat que faran. De totes maneres, algunes de les entitats que han guanyat el cas han promès demanar al màxim òrgan judicial català l’execució provisional de la mesura i, per tant, fulminar l’existència de la zona de baixes emissions, un espai que planteja un veto als vehicles més contaminants en un radi de 95 quilòmetres quadrats i que contempla la ciutat de Barcelona, però també Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.