Els ciclistes assenyalen els patinets elèctrics com el factor que més inseguretat els genera al circular per Barcelona. Així figura en l’enquesta elaborada pel RACC sobre la mobilitat amb bicicleta a la capital catalana i els seus entorns, en què han participat uns 800 entrevistats.
Després dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), els modes de transport que generen més incomoditat als ciclistes són els camions, els autobusos i les furgonetes, informa l’ACN. En canvi, els que menys inseguretat els generen són el tramvia, els vianants i les altres bicis. De fet, un 65% dels ciclistes admeten que se senten vulnerables.
Vist els resultats del sondeig, el president del RACC, Josep Mateu, recomana més formació per a usuaris de VMP i bicis, i que es facin els carrils més amples per millorar la convivència entre els dos tipus de vehicles. Per la seva banda, la majoria dels ciclistes consultats advoca per un seguit de mesures per millorar la seguretat. Entre elles, esmenten impartir educació viària a escoles i instituts, fer un curs de circulació per a ciclistes, obligar a portar casc a tothom i, fins i tot, exigir que les bicis es matriculin i comptin amb assegurança.
Queixes pel disseny dels carrils
Al 68% dels ciclistes enquestats no li sembla segur compartir carril amb els autobusos en els carrers de velocitat màxima de 30 km/h. En tot cas, el que més insatisfacció genera de la xarxa ciclable són el disseny dels carrils en cruïlles i rotondes, amb un 29% d’usuaris que el suspenen, seguit dels carrils bici separats de la calçada per aparcaments i contenidors.
L’estudi del RACC ha analitzat l’ús dels carrils bici. Es van comptabilitzar 16.000 bicis i VMP en hores punta de dies feiners, de 7 a 10 del matí i de 5 a 8 de la tarda, en nou punts de la ciutat i cinc accessos. Els vehicles de mobilitat personal s’han triplicat en cinc anys als carrils bici, passant del 9,2% el 2018 al 30,4% aquest 2022.
El 20% ha patit un accident
Pel que fa sinistralitat, el 20% dels consultats ha patit algun accident anant en bicicleta. La meitat indica que van topar tots sols, un 26% amb un tercer i per culpa seva i un 22% amb un tercer per culpa del tercer. D’aquests, el 29% dels accidents van ser amb vehicles de mobilitat personal. En l’últim any, el 39% dels ciclistes han tingut algun ensurt.
Al 24% dels entrevistats els han multat algun cop mentre circulava en bicicleta, davant del 9% que ho va admetre el 2018. Un 42% admet que va més ràpid del permès, mentre que el 48% reconeix que se salta semàfors en vermell. L’ús del mòbil ha passat del 10 al 35% des del 2018 al 2022, i els auriculars han passat del 24 al 41%.
Per millorar la seguretat viària, el RACC recomana abolir els carrils bici a les voreres i els bidireccionals. També planteja que s’instal·lin més semàfors específics i reservar espais perquè s’aturin als semàfors, com passa amb les motos, entre altres mesures.
En els últims 11 anys els desplaçaments interns en bicicleta han augmentat un 47% en dies feiners, fins prop de 145.000 diaris el 2021. En tot cas, són menys que el rècord dels prop de 160.000 assolit el 2019.