Les plataformes de vehicles que s’ofereixen amb xòfer han rebut amb indignació el decret llei que la Generalitat ha aprovat aquest dimarts i que restringeix el creixement dels VTC que fan recorreguts urbans, com els trajectes dins de Barcelona i de l’àrea metropolitana. Una de les empreses que engloben aquest tipus d’automòbils, Cabify, ha assegurat aquest dimarts que menys de l’1% dels vehicles de la seva flota a Barcelona tenen 4,90 metres de llargada, un dels principals requisits que inclou la normativa, que resta pendent de ser convalidada al Parlament.
Per altra banda, la patronal del sector deixa entreveure que impugnarà la norma que el consell executiu ha ratificat i que compta amb prou suports perquè el Parlament el convalidi. Unauto, l’organització majoritària dels vehicles de transport amb conductor, ha acusat el Govern de “vulnerar els drets” de les empreses i de tirar endavant un decret que “l’únic que pretén és que desaparegui un percentatge molt important del sector”.
En declaracions a l’ACN, el seu president, José Manuel Berzal, ha avisat que l’associació “no renunciarà a cap acció jurídica” per tombar el decret que veu com “una vergonya”. Per Berzal, “no és possible” entendre que l’Executiu hagi endurit els requisits per circular amb una llicència VTC, exigint, per exemple, que condueixin furgonetes o cotxes d’alta gamma.
L’altra obligació del decret és que els cotxes disposin de l’etiqueta Eco o Zero emissions. En aquest cas, la flota de Cabify s’hi ajusta en un 70% dels casos. Per a la plataforma, es tracta d’un “requisit oxímoron” perquè els vehicles menys contaminants acostumen a ser més petits per ser més eficients en pesar menys i tenir un consum menor, informa l’ACN. “L’escassetat de cotxes que compleixin els requisits imposats per la Generalitat suposa una barrera que impossibilita una transició ordenada”, lamenta.
“Milers” de llocs de feina destruïts
Cabify ha augurat un resultat catastròfic del decret llei de la Generalitat i ha anticipat que provocarà que “milers de professionals” es quedin sense feina. La companyia ha advertit de les “conseqüències econòmiques i socials”, en un context en què Barcelona té una “clara escassetat del transport discrecional per absorbir les necessitats de mobilitat de ciutadans, empreses i turistes”.
“Des de Cabify no volem expulsar ningú ni limitar la seva capacitat, sinó construir una mobilitat inclusiva on totes les opcions possibles convisquin per desincentivar l’ús del seu cotxe particular i que convisquin pacíficament, com ha succeït en els últims anys”, insisteix la plataforma. Per Cabify, el decret va contra les recomanacions de la Comissió Europea i inclou “restriccions que no aporten cap benefici a l’interès general de la ciutat ni del ciutadà“.
Encara més, Cabify assegura que el decret que els partits que governen la Generalitat, ERC i Junts, han pactat amb el PSC suposa un “atac al futur de Catalunya i dels seus ciutadans”. A més, considera que en una ciutat on hi circulen prop d’un milió de vehicles particulars al dia necessita una “regulació que miri al futur” i que fomenti “la convivència entre diverses fórmules de mobilitat alternatives al vehicle particular”.