“Només modificarem les mesures que hem proposat si hi ha consens i si és sòlid jurídicament i proporcional, perquè volem que el taxi i els VTC convisquin en benefici dels ciutadans”. Aquest és l’advertiment que ha llançat el conseller de Territori, Damià Calvet, dues hores abans de reunir-se aquesta tarda una altra vegada amb els representants dels taxistes de Barcelona.
El conseller ha fet aquestes declaracions després del consell de Govern, mentre els taxistes bloquejaven el trànsit a la plaça Espanya, on han arribat en la primera part d’una marxa que els ha de portar fins al davant de la seu de la conselleria, a l’avinguda Josep Tarradellas, al costat de la qual hi ha la contraprotesta dels VTC, que ocupen dos carrils de la Diagonal. Mentrestant, els taxis continuen aparcats a la Gran Via, on no es pot circular per la calçada central des de divendres.
Garantir el MWC
Amb aquest panorama, Calvet anava repetint que “cal diàleg sense pressió al carrer, sense xantatges i sense violència, un diàleg que es basi en la bona fe”. I ha afegit: “Tornem a reclamar que els dos sectors entenguin que el marc legal que volem tirar endavant com una oportunitat de posar-se al dia”. Per al conseller, és cabdal que el Mobile World Congress estigui garantit, ja que els taxistes amenacen contínuament de bloquejar el MWC si no s’ha arribat a un acord abans.
“Els taxis volen hores de precontractació, els VTC diuen que no volen ni parlar de minuts i l’AMB, a través de la seva presidenta, l’alcaldessa, Ada Colau, ha proposat que sigui una hora. Volem saber què té solidesa jurídica i proporcionalitat. No volem improvisar. I sobretot aquest consens s’ha de buscar sense xantatges i sense concentracions al carrer”, ha afegit el conseller de Territori.
També ha recordat que el seu departament està “treballant en una llei que passa per un període de debat que no serà inferior a l’any i mig”. “Mentrestant, hem proposat un decret. Però també cal tot un pla de modernització i digitalització del taxi”, ha subratllat.
Per al conseller, l’origen del conflicte és que “l’Estat ha dimitit de la seva responsabilitat històricament”, en aspectes com el compliment de la proporció 1/30, és a dir: una llicència VTC per cada 30 de taxis. Aquesta proporció està bloquejada ara per una moratòria del decret estatal que permetria a les comunitats autònomes decidir quantes llicències VTC hi ha d’haver. I a Barcelona hi ha una llicència de VTC per cada 6 taxis.