L’1 de gener de 2019 s’acaba la moratòria de bicicletes a Barcelona i en cap cas es podrà circular per les voreres de menys de 5 metres d’amplada. La modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles (OCVV), el maig del 2015, va establir un període transició perquè els ciclistes es poguessin adaptar. Durant aquest temps s’ha pogut anar amb bici per les voreres de 4,75 metres –que es troben principalment a l’Eixample i a Sant Martí– sempre que hi hagués un espai lliure de 3 metres.
“Fins ara, es podia circular per les voreres excepte en les més estretes i en, canvi ara, li donem la volta”, ja que no es podrà circular en les voreres llevat que tinguin més de cinc metres d’ample, ha ressaltat el director de Servei de Mobilitat de Barcelona, Adrià Gomila. “El canvi que hem de fer tots és que de forma majoritària no es pot anar per les voreres de Barcelona amb bicicleta”.
Casos d’excepció
A partir d’ara, les bicicletes només podran circular per la vorera en quatre casos molt concrets: quan l’amplada de la vorera sigui de més de 5 metres i hi hagi 3 metres d’espai lliure; quan el carril bici estigui a la vorera (limit de velocitat 10 kilòmetres per hora); si es circula de nit (entre les 22.00 i les 7.00) per voreres superiors a 4,75 metres; o si es tracta de ciclistes menors de 12 anys i van acompanyats d’un adult.
Durant els primers dies de gener, la Guàrdia Urbana només avisarà als usuaris, que s’estalviaran la corresponent sanció excepte quan es tracti de conductes greus. El dia 7 de gener s’incorporarà una vintena d’informadors al carrer per explicar les novetats als ciclistes i, segons l’Ajuntament, abans de final de mes la Guàrdia Urbana ja començarà a denunciar qui no respecti la normativa.
Multes de fins a 500 euros
Les multes seran de 100 euros en els casos lleus –que passaria a la meitat si es paga al moment–, però en funció de la situació es podrien afegir altres sancions, com conduccio temerària, el que faria incrementar l’import. En aquests casos, la sanció passaria a ser greu (200 euros) o molt greu (500 euros).
El desplegament de la xarxa de carrils bici ja supera els 200 kilòmetres a tota Barcelona i també s’han millorat els itineraris existents i s’han ampliat els carrers pacificats (carrers 30 i plataformes úniques). Això fa que el 90% dels barcelonins tinguin un carril bici a menys de 300 metres de casa seva. Aquesta situació fa que l’Ajuntament consideri que es donen les condicions necessàries per baixar les bicicletes de la vorera.