La Cambra de Barcelona està completament decidida a fer tot el que calgui perquè “cap empresa tanqui” arran de la crisi del coronavirus. Això implica fer tot el que estigui al seu abast, incloses les accions pròpies i la pressió sobre les administracions. I les altres cambres de Catalunya també participen del programa ‘Que cap empresa tanqui’, que de fet va ser idea de Tortosa, segons ha explicat avui el president de la de Barcelona i del Consell de Cambres. Joan Canadell ha fet un símil sanitari per explicar en què consistirà la seva actuació: “Es tracta de muntar una UCI per a empreses, perquè no hi hagi morts en el teixit empresarial“.
La primera fase de la campanya va consistir a obrir un canal de consultes que a Barcelona ja han fet servir 800 empreses. “Hem anat gestionant cas per cas, amb ajuda voluntària d’un col·lectiu Asencat, experts del món empresarial de diversos sectors que ja han fet la seva vida laboral, que estan jubilats del món de l’empresa, que ja existien com a entitat i que van respondre de seguida a la nostra proposta. Això vol dir que a cadascuna d’aquestes 800 empreses ha tingut almenys una trucada d’aquests consultors sèniors”, ha explicat Canadell en una roda de premsa virtual amb la vicepresidenta primera de la Cambra, Mònica Roca. En la compareixença, també ha anunciat la seva proposta d’impulsar la fabricació massiva de mascaretes a Catalunya i crear el que ha anomenat ‘Mascat’. Entre les entitats que col·laboren amb la Cambra en aquesta campanya també hi ha el Gremi de Graduats Socials i Reempresa.
Ara comença la segona fase de la campanya ‘Que cap empresa tanqui’, que busca la “massificació” del mecanisme, que arribi a més gent i que hi hagi més assessoraments, per a la qual cosa es farà una campanya publicitària en mitjans de comunicació. I hi haurà també “una enquesta en profunditat”, més enllà de de la consulta que ja s’ha fet a través de la web.
La tercera fase serà pròpiament la de les UCIs. “Hem de buscar alternatives per salvar empreses, potser caldrà posar en marxa un fons empresarial, potser propiciar unions o fusions. I si finalment alguna empresa ha de tancar, s’haurà de mirar de recuperar al màxim la seva activitat, reconduir clients, treballadors i maquinària”, ha especificat el president de la Cambra barcelonina.
Primera edició d’unes jornades de dos dies
Paral·lelament, l’organisme cameral ha posat en marxa un altre programa per “reactivar” l’economia, la Llotja Virtual, que ha de ser un espai d’intercanvi orientat a les empreses, autònoms i els gremis que ha de servir per posar en contacte proveïdors i clients, segons ha explicat Mònica Roca. I el primer pas serà les jornades telemàtiques ‘Reactivem-nos’, el 6 i 7 de maig. Segons la vicepresidenta de la Cambra, en la primera edició d’aquesta trobada –la intenció és que n’hi hagi més– les sessions se centraran en els sectors més afectats: la indústria, el turisme, la cultura, el comerç i la restauració. També és parlarà dels autònoms, de la transformació digital o del consum de quilòmetre zero. I hi participaran també figures com l’economista Xavier Sala-i-Martín o l’expert Víctor Kuppers.