El Port de Barcelona va moure 23,9 milions de tones fins al mes d’abril, xifra que suposa un increment del 9,1% respecte al mateix període de l’any passat. Concretament, les exportacions van retrocedir un 2,2% mentre que les importacions van augmentar un 14,1% i els trànsits un 12,6%, tal i com informa l’Agència Catalana de Notícies (ACN). Si es té en compte el tràfic de contenidors, durant entre gener i abril, el tràfic es va situar en els 1,17 milions de tones, un 3,8% menys que el mateix període del 2021. Segons el Port de Barcelona, aquest comportament s’explica pel descens del contenidors plens d’exportacions, en un 8,6%, mentre que els d’importació van presentar xifres positives, un 10% més.

En el tràfic total, destaquen els líquids a granel, que lideren el creixement del tràfic total amb 5,5 milions de tones (47,1%). Els hidrocarburs (49,4%) van tenir augments superiors al 100% en el cas de la benzina i el gas natural, i un 94% en els biocombustibles, fins a les 623.661 tones.

També van sobresortir dels granels líquids en trànsit, que van sumar 2.597.420 tones (87,5%), amb creixements també superiors al 100% en el cas de la benzina i els biocombustibles i que, segons el Port de Barcelona, reforça el paper de Barcelona com a hub de la Mediterrània per aquests tipus de tràfic. En l’àmbit dels sòlids a granel, que han tingut un tràfic de 1.504.806 (5,2%), cal destacar els creixements dels cereals i farines (82,6%) i les potasses, que han sumat 191.589 tones i experimenten un robust creixement del 261,3%.

Creixement del 14,4% en les Unitats de Transport Intermodal

Les unitats de transport intermodal (UTI) que es mouen en els serveis regulars amb les Illes Balears, el nord d’Àfrica i Itàlia van créixer un 14,4%, fins a les 135.395 unitats. Van destacar el creixement de les UTI transportades al Marroc, 2.482 camions i remolcs (39,8%) un tràfic que s’està normalitzant un cop van desapareixent les restriccions decretades per aquest país amb motiu de la COVID-19.

Pel que fa el tràfic de passatgers, els creuers van moure 220.316 passatgers, una xifra que encara se situa lluny de les xifres prepandèmiques, mentre que els ferris van veure augmentada la xifra de viatgers transportats en un 127,4% en els quatre primers mesos de l’any respecte al mateix període del 2021.

El tràfic de vehicles, amb 141.293 unitats mogudes (-22,3%) es troba encara en xifres negatives, tot i que el mes d’abril ha mostrat les millors xifres dels darrers mesos, amb un -0,8% respecte al mateix mes del 2021.

Augment de l’11,3% el primer trimestre

El tràfic de contenidors al Port de Barcelona ha crescut un 11,3% al primer trimestre, respecte del mateix període de l’any 2021. D’aquesta forma, s’enfila fins als 17,9 milions de tones. Les exportacions han caigut un 1,4%, mentre que les importacions han augmentat un 21,2% i el trànsit un 12,6%. Quant al nombre de contenidors, durant el mes de març es van moure 319.177 TEU -l’equivalent a un contenidor estàndard de 20 peus-, xifra que representa un 2,3% més que el mateix mes del 2021. En el període acumulat, han estat 876.885 TEU. Pel que fa els sòlids i líquids a granel, amb un creixement del 21% i el 58,6%, respectivament, són els més destacats. També destaquen els increments del gas natural, que ha sumat un milió de tones (123%), la benzina (171,8%) i els biocombustibles (127,5%).

En l’àmbit dels granels sòlids, destaca el bon comportament dels cereals i farines, amb un 80,4%, seguit de la soja (36,9%) i molt especialment de les potasses, que es dispara un 241%. El tràfic de potasses ha experimentat un creixement sostingut des de la posada en marxa, l’any 2020, de la terminal de la companyia ICL, que també explota les mines del Bages.

Nou comentari

Comparteix