El tràfic de contenidors al Port de Barcelona ha crescut un 11,3% al primer trimestre, respecte del mateix període de l’any 2021. D’aquesta forma, s’enfila fins als 17,9 milions de tones. Les exportacions han caigut un 1,4%, mentre que les importacions han augmentat un 21,2% i el trànsit un 12,6%. Quant al nombre de contenidors, durant el mes de març es van moure 319.177 TEU -l’equivalent a un contenidor estàndard de 20 peus-, xifra que representa un 2,3% més que el mateix mes del 2021. En el període acumulat, han estat 876.885 TEU. Pel que fa els sòlids i líquids a granel, amb un creixement del 21% i el 58,6%, respectivament, són els més destacats. També destaquen els increments del gas natural, que ha sumat un milió de tones (123%), la benzina (171,8%) i els biocombustibles (127,5%).
En l’àmbit dels granels sòlids, destaca el bon comportament dels cereals i farines, amb un 80,4%, seguit de la soja (36,9%) i molt especialment de les potasses, que es dispara un 241%. El tràfic de potasses ha experimentat un creixement sostingut des de la posada en marxa, l’any 2020, de la terminal de la companyia ICL, que també explota les mines del Bages.
La Xina, principal client
Per països, Xina és el principal client tant en importació com en exportació en contenidors, amb una quota de mercat del 27,7% al març i ha frenat el seu creixement. Per contra, el tràfic total i el tràfic en contenidor amb l’Amèrica del Nord, del Sud i el Carib han crescut significativament.
Pel que fa les Unitats de Transport Intermodal (UTI) en els serveis regulars amb el nord d’Àfrica i Itàlia han sumat 101.762 unitats, un 15,6% més. En canvi, el tràfic de vehicles manté la tendència negativa dels darrers mesos i fins al març en va moure un 29% menys, fins a les 98.640 unitats.
D’altra banda, el tràfic de passatgers es continua recuperant a bon ritme. Els ferris van transportar més de 160.000 passatgers (+88,6%) durant els tres primers mesos de l’any mentre que el tràfic de creuers va arribar als 92.517 passatgers (fins al juny de l’any passat l’arribada de creueristes estava prohibida a causa de la covid-19).
Part d’aquest creixement ve donat per les importacions de gas natural liquat procedent dels Estats Units i d’altres països exportadors, un tràfic marítim que va augmentar pel tancament del gasoducte Magrib-Europa i que el Port de Barcelona creu que seguirà creixement arran de la guerra a Ucraïna.