Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Les regates de la Copa Amèrica 2024 només usaran la Bocana Nord del Port

Les regates de la Copa Amèrica 2024 no ocuparan tot el port barceloní, sinó només la Bocana Nord. És la part del port-ciutat on hi ha l’Hotel Vela i on s’hauria ubicat el vetat museu Hermitage. Amb aquest ús circumscrit de l’espai, el Port de Barcelona intentarà que la competició esportiva “no interfereixi” en l’activitat econòmica de la infraestructura, que reservaria la bocana sud per als vaixells de transport i els creuers.

Ho ha avançat el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, en una entrevista aquest diumenge a El Periódico. Ha fet una defensa tancada de la Copa Amèrica a Barcelona, que considera “una gran oportunitat” per a la ciutat. “Cal reforçar la imatge de Barcelona de cara al món a través de la Copa Amèrica”, ha sostingut. També la veu com un “catalitzador” per accelerar les inversions ja previstes en l’àmbit portuari, com per exemple la millora de magatzems deteriorats.

Calvet ha assegurat que els concessionaris actuals del Port –hotels, restaurants i clubs marítims– “estan contents perquè es podran donar a conèixer” als barcelonins. És més, creu que ajudarà a recuperar “la cultura marítima i portuària de Barcelona”: “L’hem perdut, ens n’hem oblidat una mica”, ha lamentat. Confia que la Copa “tindrà un impacte important en la ciutat, en el port i en la projecció mundial de la ciutat” i celebra que l’anunci “ha generat un estat d’ànim molt positiu”.

El president del Port de Barcelona, Damià Calvet / Port de Barcelona
El president del Port de Barcelona, Damià Calvet / Port de Barcelona

Preguntat pel cost d’acollir l’esdeveniment, vist el mal precedent valencià, Calvet ha negat que suposi una càrrega pressupostària per al Port: “Hi ha gent que ha arribat a qüestionar la conveniència de l’organització per d’altres que s’han celebrat en el passat, però en el cas de Barcelona serà sostenible”. Segons el president de la infraestructura, el certamen aprofitarà instal·lacions ja existents i no requerirà “inversions extraordinàries”. Si se n’han de fer, serviran per millorar espais que després s’aprofitin i esdevinguin “un llegat perdurable”.

Pla d’inversions del Port

A banda de la Copa Amèrica, Calvet ha repassat el full de ruta de la infraestructura. D’una banda, preveu invertir 1.500 milions d’euros els propers 10 anys, amb focus a l’activitat de la zona sud del port “que està encara al 50% de la seva capacitat”. “El port no s’ampliarà, no ampliarà ni un pam les seves dimensions actuals, però sí que es completarà”, ha dit. En aquesta línia destaca que el Port de participarà en el concurs pels terrenys de Nissan, per omplir-los d’activitat econòmica diversa, incloent la logística.

D’altra banda, Calvet subratlla l’electrificació dels molls amb la iniciativa Nexigen, que inclou 90 milions d’euros d’inversió per a la xarxa interna i 20 més per a les subestacions que han d’aportar l’energia verda necessària. Actualment, ha recordat, hi ha dos projectes pilot en marxa –a la terminal de mercaderies Hutchinson i a la terminal de ferris– i l’horitzó és tenir completament electrificats el 2030 els molls de ferris, contenidors i creuers. “Amb aquestes proves tindrem experiència tècnica i jurídica sobre les particularitats del subministrament elèctric que vendrà el port a través de concessionàries”, ha avançat. 

Nou comentari

Comparteix