El futur de la planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona continua tenint serrells oberts. Així ho creuen els sindicats de treballadors de la fàbrica que la companyia nipona ha ocupat durant quatre dècades a Catalunya. Fa tres setmanes, el 14 de març, la mesa per a la reindustrialització de Nissan, on tenen presència el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), el Ministeri d’Indústria i la Generalitat, va acordar definir la configuració de l’espai de la Zona Franca. L’acord establia que la gestió del lloguer dels terrenys –on s’han d’ubicar Silence i el ‘hub’ d’electromobilitat- correspondria a un únic operador i que en el termini màxim d’un mes el consorci presentaria una proposta definitiva a la mesa.
Però segons han denunciat els sindicats en una carta, aquest compromís no s’ha complert. En aquest sentit, els comitès d’empresa asseguren que fa tres setmanes que esperen una resposta per part del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), el Ministeri d’Indústria i la Generalitat, que han de fixar una reunió per tancar les condicions del concurs per explotar els terrenys abans ocupats pel fabricant d’automòbils japonès. I envien un avís clar: hi haurà més protestes si la situació continua encallada i la reunió no dona els fruits esperats.
En la missiva, els sindicats lamenten que ni el consorci ni les administracions hagin respost a les sol·licituds de reunions tècniques i denuncien que encara desconeixen l’estudi tècnic que ha d’elaborar el mateix consorci. “Només ens assabentem de coses que no s’han parlat a la mesa a través de la premsa”, i afegeixen que “la lentitud en les decisions està dilatant la posada en marxa dels projectes seleccionats”.
De Nissan a un hub de descarbonització
El passat 14 de març, la comissió de Nissan va consensuar que el “hub” de descarbonització liderat per QEV Technologies i BTech és viable. Segons la mesa, el “d-hub” és “un projecte industrial que adaptant i introduint-hi algunes variables és viable“, i, per tant, es manté com el projecte principal per reindustrialitzar la Zona Franca i Montcada i Reixac. Ara bé, Ara bé, la proposta del Consorci de la Zona Franca de Barcelona consisteix a buscar un sol operador logístic que sigui el responsable de la gestió dels terrenys barcelonins, de titularitat pública. A banda de gestionar el lloguer dels altres candidats, també podrien explotar l’espai dedicat a la logística. Per tant, s’haurà d’obrir un concurs públic que allargaria la reindustrialització “entre dos i tres mesos”, van concretar el mes passat.
L’adéu de Nissan el 31 de desembre de 2021 després de quatre dècades a Catalunya va deixar més de 1.400 persones sense feina. El “d-hub” vol reutilitzar les tres fàbriques de Barcelona i recol·locar les persones acomiadades. Ara tot apunta que el futur serà la construcció de vehicles elèctrics, un mercat que a casa nostra encara és a les beceroles, però que es fa necessari tenint en compte que la UE marca com a objectiu per al 2030 que les ciutats hagin reduït les seves emissions de C02 un 50% i que el 2050 siguin emissors netures. Un objectiu que ara sembla llunyà, i que naturalment, no dependrà només de la renovacioó del parc automobilístic.