El ‘hub’ de descarbonització pren la davantera per substituir Nissan

El hub de la descarbonització pren la davantera per instal·lar-se a les fàbriques que Nissan abandona i continuar donant feina a la plantilla que aquesta setmana ha deixat de produir per al gegant japonès de l’automoció. La mesa de reindustrialització el situa al capdavant com a candidat per mantenir obertes les plantes després de la negativa de Great Wall Motors (GWM), el fabricant xinès de vehicles.

La comissió busca un projecte secundari per compartir l’espai de Zona Franca amb el consorci d’empreses liderat per QEV, que es quedaria amb la majoria dels terrenys. Els sindicats han avisat que “no descarten mobilitzar-se” després de pressionar perquè l’opció complementària sigui industrial i no logística. La mesa es tornarà a reunir el 29 de desembre.

Caldrà esperar a després de les vacances de Nadal per conèixer la decisió final sobre el futur de les tres plantes de Barcelona, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca. Fonts sindicals assenyalen que és probable que no hi hagi un acord fins al febrer.

Després de la “galleda d’aigua freda” que ha suposat la retirada de la marca xinesa GWM, la reunió ha estudiat les opcions que queden per donar feina als prop de 1.400 treballadors que queden per reindustrialitzar. El hub pretén fabricar vehicles elèctrics i d’hidrogen a la Zona Franca. Els bastidors es farien a Sant Andreu de la Barca.

Feina per a 1.700 treballadors

El hub planteja una fàbrica multimarca de diferents projectes més petits. Es calcula que podria donar feina a uns 1.700 treballadors el 2025 i començaria a contractar un centenar d’empleats durant el tercer trimestre del 2022.

Davant del risc que la producció no s’ajusti a les previsions del hub, s’han posat sobre la taula projectes per compartir l’espai. Destaca el de grup belga d’automoció Punch, que havia estat descartat, i que ara ha manifestat per carta de nou l’interès a entrar al procés amb una revisió del projecte inicial. Els membres de la mesa han sol·licitat reprendre les negociacions amb els belgues per clarificar la proposta.

També s’han posat sobre la taula altres opcions. Entre elles, la del fabricant d’estanteries industrials Mecalux, així com diverses promotores logístiques com Merlin Properties, Consum o Goodman, que ha traslladat la seva total disponibilitat.

L’opció de fer manteniment de vehicles blindats militars del consorci Tess Defence ha tornat a quedar descartat. En canvi, els sindicats s’hi han queixat, perquè veuen el projecte com una manera de continuar produint vehicles i donant feina a proveïdors. A la sortida de la reunió, els sindicats han amenaçat que si “la primera opció” per fer de complement al hub són projectes logístics els treballadors tornaran als carrers. En el comunicat conjunt emès posterior a la mesa, s’indica que els processos perquè les fàbriquies continuïn obertes “avancen a molt bon ritme”.

Nou comentari

Més notícies
Treballadors de Nissan protestant a Barcelona / Europa Press (David Zorrakino)
09 JUNIO 2020

9/6/2020

Els treballadors de Nissan no volen renunciar al taller de tancs

CCOO demana que es presentin alternatives viables si “no agrada” la proposta
Pla detall del logo de Nissan al concessionari Romauto La Maquinista, de l'empresa japonesa, a Barcelona, després que manifestants hi hagin llançat ous. Imatge del 29 de maig del 2020. (Horitzontal)

La xinesa Great Wall Motor tanca la porta a substituir Nissan

El 31 de desembre Nissan abandona definitivament Catalunya després de 40 anys d'activitat