Pimec ha reclamat una resposta per als més de 25.000 treballadors del teixit auxiliar que depenen de les plantes de Nissan a l’àrea de Barcelona –la de la Zona Franca i la de Montcada i Reixac– un cop assolit l’acord per l’expedient de regulació d’ocupació (ERO) i el tancament de les fàbriques. “Segurament ens oblidarem d’aquest teixit, enlluernats per l’acord assolit a Nissan, que està molt bé però ara hem de preocupar de la resta”, ha dit el gerent de l’Àrea Institucional de Pimec, Àngel Hermosilla.
La patronal reclama al Govern que planegi “un full de ruta” per ajudar a diversificar l’activitat d’aquestes empreses i exigeix que s’apliqui el pla de suport a la mobilitat i l’automoció presentat al juny per la consellera d’Empresa, Àngels Chacón al Parlament.
Pel que fa al pacte assolit després d’una setmana de negociacions maratonianes, Pimec el veu “positiu”, ja que s’assegura que el tancament serà “pactat i ordenat”, “cosa que fins ara no teníem molt gaire clar”, afegeix Hermosilla. La patronal de la petita i mitjana empresa valora positivament que el tancament no sigui a pocs mesos vista sinó a finals del 2021, un fet que dóna més marge per trobar un inversor i perquè el teixit productiu que depèn de Nissan es pugui adaptar a les circumstàncies.
“Guanyar temps sempre és bo”, assegura Hermosilla, que vol que es mantingui l’activitat industrial als terrenys que deixa buits la multinacional japonesa. El gerent de l’Àrea Institucional de Pimec ha felicitat els negociadors per haver assolit l’acord però ha reclamat no deixar-se “enlluernar” pel pacte i posar-se a treballar per socórrer la xarxa d’empreses proveïdores i auxiliars, “més petites i menys cridaneres” però que es trobaran en una situació complicada, havent de reorientar part de l’estructura o fins i tot tancar, si la dependència és molt elevada.
“Els treballadors i les empreses es troben amb una inseguretat laboral total, és important que un cop tancat de manera acordada i relativament positiva, caldria pensar en tot el teixit auxiliar i donar-los esperances”, ha insistit.
Per aquest motiu, ha fet una crida per posar en marxa de manera “continuada i decidida” el pla de mobilitat i de suport a l’automoció presentat per la Generalitat, amb l’estimació de les inversions necessàries per transformar aquesta indústria, uns càlculs fets abans del tancament de Nissan.
En una compareixença parlamentària el 25 de juny, la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, va assegurar que caldria invertir 50 milions d’euros per ajudar a la indústria automobilística aquest any. Ara mateix, però, la dotació del pla català de suport a la indústria de l’automoció pel 2020 és d’uns 13 milions d’euros.
Segons Hermosilla “tenim un full de ruta”, que s’ha d’aplicar “amb tota l’ambició possible” perquè l’adéu de la marca nipona només “accelera el problema” amb què es trobaran moltes indústries si no es transformen.