La prolongació de l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) servirà per unir les estacions de Gràcia amb plaça Espanya, cosa que facilitarà molt l’entrada a Barcelona des del Llobregat. Però també obrirà un escenari nou pel que fa a la distribució de paquets a la capital catalana. FGC planeja utilitzar una de les dues naus de què disposa a plaça Espanya per emmagatzemar mercaderies i des d’on les empreses de repartiment farien la distribució dins la ciutat. “La petita missatgeria ha arribat per quedar-se”, reivindica el director general d’FGC, Pere Calvet, en conversa amb el TOT Barcelona.
Actualment l’estació de plaça Espanya és final de línia de l’L8, i la intenció d’FGC és ampliar-la amb tres estacions: Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia. És per això que plaça Espanya deixarà de ser el final de l’L8. Així, l’allargament de l’L8 fins a Gràcia convertirà la parada en “passant”, cosa que permetrà alliberar espai perquè els trens no s’hi hauran de quedar estacionats al final del servei. FGC, segons explica Calvet, disposa de dues naus a plaça Espanya. La més moderna, la de les vies 3 i 4, servirà per a la circulació de trens. En canvi l’altra, on ara hi ha les vies 1 i 2, quedarà lliure de vehicles per convertir-se en magatzem de paquets.
A partir del 2025
Es tracta, amb tot, d’un projecte a mig termini. En concret, a 5 anys vista, que és quan està previst que s’acabin les obres a l’L8, segons precisa el director general d’FGC. La logística que planeja FGC començarà a Martorell, per on discorre la B-30, una carretera sovintejada pel transport de mercaderies. Seria allà on es carregarien els trens de paquets, que després entrarien a Barcelona per via ferroviària. Un cop a plaça Espanya, les empreses enviarien els repartidors a recollir les mercaderies per completar l’últim tram del repartiment. És el que el sector anomena “última milla”.
“A Barcelona hi haurà d’haver grans punts d’emmagatzematge”, destaca Calvet. Fins ara, segons exposa el professor del Màster de Ciutat i Urbanisme de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Eduard Álvarez, hi ha dos llocs a la ciutat que compleixen aquest propòsit. Estan situats al mercat del Ninot i a l’estació de França, des d’on companyies de repartiment transporten paquets als residents de Barcelona. Álvarez posa en valor que la nau d’FGC seria el primer exemple de punt de distribució a escala petita a la ciutat fent servir el transport ferroviari.
FGC apostarà, per tant, per la faceta de transport de mercaderies de la companyia. Actualment l’empresa col·labora amb Seat per portar cotxes des de Martorell fins al Port –tres trens cada dia amb 250 cotxes cadascun– i per traslladar peces de cotxes cap a la fàbrica. També carreguen potassa des de la mina de Sallent i la descarreguen al Port de Barcelona.
Un altre projecte que FGC té sobre la taula, tot i que menys avançat, és aprofitar la construcció d’un segon túnel entre la capital i el Vallès per crear un altre punt de distribució de paquets. La creació d’un segon túnel –essencial per al futur de la companyia per la saturació de la línia del Vallès– o d’una línia que connectés de forma directa Sant Cugat i Barcelona podria servir per crear una nau a plaça Catalunya o passeig de Gràcia per emmagatzemar mercaderies. Aquest projecte està contemplat al Pla Director d’Infraestructures de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). El pla, que fixa objectius d’infraestructures i transport fins al 2030, només recull la necessitat de redactar el projecte de construcció del nou túnel per al Vallès, així que caldrà esperar anys perquè sigui realitat.