FGC aposta per mantenir els peatges d’accés a Barcelona

El director general de Ferrocarrils insisteix que no s'ha demostrat que el transport públic sigui font de contagis

El director general de FGC, Pere Calvet, ha assegurat aquest dimarts que treure els peatges propers a Barcelona que en menys d’un any finalitzen la seva concessió (C-32, C-33 i AP-7) “no seria el més adequat” ja que es perdrà la “funció reguladora” que fan del trànsit d’accés a la ciutat. Ha admès que malgrat que els peatges han sigut una “font de crítica” en comparació a altres capitals de l’Estat, la seva supressió pot afavorir el transport privat i relegar el transport públic.

En una conferència telemàtica organitzada per Intermedia, el director general de FGC ha reiterat que viatjar en transport públic és segur i que hi ha diversos estudis en diferents països del món que certifiquen que no és una font de contagis de la covid-19. “Si el que volem és reduir el nombre de vehicles que entren o surten, sembla que l’eliminació de peatges no vagi en aquesta direcció, sobretot quan no tinguin (els usuaris) alternativa de millor qualitat de transport públic”, ha argumentat Calvet.

Tem “un cert canvi” de tendència i que els ciutadans optin pel transport privat en veure que es poden estalviar “un o dos” euros de peatge en l’entrada i sortida de Barcelona. En aquest sentit, està previst que el pròxim 31 d’agost, quedi alliberada l’AP-7 fins a La Jonquera, per una banda, i la C-32, al Maresme, i la C-33, a l’altura de Mollet del Vallès, vies que són titularitat de la Generalitat, per l’altra.

Com a exemple d’aquest canvi de tendència, Pere Calvet ha poat l’exemple de la Xina, on ha dit que han augmentat “enormement” la venda de vehicles privats un cop ja tenen sota control la pandèmia. El director general de Ferrocarrils ha recordat que cada dia hi ha un milió de desplaçaments d’entrada i sortida de la ciutat i que per treure’n una part caldria “crear un nou FGC”, tenint en compte que cada dia la companyia trasllada uns 350.000 viatgers. Per aquest motiu, considera que la mobilitat entre Barcelona i la regió metropolitana és “la gran assignatura pendent”.

No ho seria en canvi, ha dit, la mobilitat entre Barcelona i les altres ciutats, ja que ha pronosticat un major ús dels trens per a trajectes de mitja d’unes quatre hores en detriment de l’avió, en línia amb el que s’està produint a Suècia i França, i tenint en compte que a l’Estat ja es trobarà en un escenari d’alta velocitat liberalitzat que s’hauria de traduir en preus més competitius. Aquest és l’escenari que Calvet espera que es vagi consolidant el 2023, any que Barcelona acollirà el congrés mundial del transport públic organitzat per l’UITP i que ell presideix.

D’altra banda, dins de Barcelona, Calvet considera que la ciutat disposa d'”‘un excel·lent transport públic a nivell mundial” amb TMB, FGC i TRAM i que en el cas de Ferrocarrils es troba entre els tres primers llocs junt amb operadores de Hong Kong i Tokio en una dotzena de paràmetres i figura com a exemple de tren híbrid (metro + Rodalies) per l’Imperial College.

Acabar l’L9 el 2023, una fita

En la conferència organitzada per Intermedia, el president de l’Associació Internacional del Transport Públic (UITP en anglès) i director general de Ferrocarrils ha comentat que per a Barcelona “una finestra al món seria que l’L9 funcionés amb la seva totalitat” amb motiu del Global Public Transport Summit. “S’hauria de poder acabar, seria una bona imatge”, ha continuat Calvet, que ha ressaltat la importància del que suposaria posar en marxa 50 quilòmetres de conducció automàtica. A més, sosté que seria “difícil d’explicar” als assistents estrangers que s’ha anat inaugurant la línia “uns trossets a la Zona Franca des del 2011”.

Sobre l’L8, que ha d’unir Plaça Espanya i l’estació de Gràcia, espera que els treballs ja puguin començar l’any que ve. Calvet ha comentat que per a FGC, aquesta obra podria obrir un nou escenari en el repartiment de paqueteria ja que es podria habilitar la nau que la companyia té a Plaça Espanya per al seu emmagatzematge i amb trens que anessin i tornessin des de Martorell amb aquesta finalitat.

Així mateix, en una eventual construcció d’un segon túnel d’unió amb el Vallès per sota Collserola ha dit que es podria aprofitar les hores vall per portar mercaderies des de la B-30 mentre que en les hores punta permetria als viatgers de Sabadell guanyar uns 15 minuts per trajecte respecte l’actualitat.

Comentaris

    VENDETTA 28/10/2020 11:25 am
    mentira us cremaran les cabines sino al temps

Nou comentari