La plataforma d’enviaments a domicili Glovo ha modificat la tarifa base per comanda dels ‘riders’ que treballen per a l’empresa a Barcelona, una mesura que ja funcionava prèviament en 27 ciutats de l’estat, com ara Sevilla, Màlaga i Madrid. En un comunicat, Glovo defensa que aquest canvi ha estat validat amb els repartidors, “després de recollir totes les seves peticions i consideracions”, i que s’ha accelerat la seva implementació perquè a causa de l’estat d’alarma pel coronavirus dels ‘riders’ es veien obligats a fer distàncies més llargues per comanda, a causa del tancament de molts establiments.
“La nova estructura de pagament té com a objectiu equilibrar els pagaments entre comandes de curta i llarga distància, ja que aquests últims compensaven menys a causa de l’anterior estructura de pagament”, exposa l’empresa. La plataforma defensa que una part del pagament es redueix, mentre que la relacionada amb els quilòmetres augmenta, i afirma que els guanys per hora dels repartidors es mantenen, alhora que es garanteix que els ingressos per hora seran iguals a través del bonus afegit, tant durant la crisi sanitària com posteriorment.
Com a exemple, l’empresa esgrimeix que la tarifa mitjana de pagament a Màlaga ha passat de 7,43 euros a 8,56 euros, amb un incrementant del 15%; a Sevilla de 7,16 euros a 8,25 euros, un 15% més; i a Madrid de 8,24 euros a 9,65 euros, un 17% més. “A aquestes tarifes se sumen els complements que la companyia ofereix, com quan plou, que poden incrementar el pagament fins a 0,40 euros per comanda”, ha explicat Glovo, que assegura que la plataforma ha afegit una compensació del 10% per millorar l’experiència del servei al repartidor.
La tarifa base passa de 2,5 euros a 1,3 euros
Fonts de Riders x Drets han explicat el seu desacord amb el canvi de tarifa, ja que asseguren que passaran de percebre 2,5 euros per recollida de base a 1,3 euros, i per això anuncien que prendran “accions legals”, no només perquè la mesura s’hagi implementat a Barcelona, si no també perquè ja és operativa en altres ciutats.
“Per cobrar per una comanda el mateix que abans –de la pandèmia– hem de fer 23 quilòmetres. Les distàncies són molt més perjudicials”, han afirmat, ja que han indicat que abans a la crisi la mitjana de quilòmetres per comanda era d’entre cinc i sis. Han criticat que “Glovo abaixi la tarifa base a la meitat a mercè d’uns bonus que mai són suficients i que no s’apliquen a la pràctica”. “No pot ser que més de la meitat del nostre salari depengui d’un bonus que pot ser tan variable com a l’empresa li vingui de gust”, han afegit les mateixes fonts. També han lamentat que “no han vist ni una mascereta” per poder protegir-se del coronavirus mentre reparteixen les comandes, per la qual cosa han recordat que Glovo va ser denunciada davant la inspecció de Treball.