DADES | Les targetes de crèdit revelen el fracàs de la campanya de Nadal

Els datàfons del Banc Sabadell han registrat un 30% menys de vendes tot i el major ús per la pandèmia

Governs i comerciants ho havien apostat tot a la campanya de Nadal per salvar un any nefast per a les petites empreses. No tenien massa bones expectatives després d’una tardor de restriccions, però era l’última esperança que quedava a molts negocis per no haver de tancar definitivament. Ara, un cop passades les festes i a l’espera que els diferents eixos comercials facin balanç, sembla que els pitjors presagis s’han complert i el Nadal 2020 ha registrat una caiguda històrica per al comerç barceloní. Segons les dades del Banc Sabadell, els pagaments amb targeta de crèdit han caigut al voltant d’un 30% en els dos últims mesos, una dada dramàtica per als comerciants si es té en compte que l’ús de les targetes ha crescut molt durant la pandèmia. 

La campanya de Nadal, que normalment dona el tret de sortida a finals de novembre amb el Black Friday, ja havia començat a mig gas, però l’estocada final la va donar el descontrol de la tercera onada a partir de mitjans de desembre. El retorn de les restriccions dures per al comerç i la restauració va suposar un cop molt dur per a la majoria d’establiments. De poc han servit les campanyes publicitàries per fomentar el comerç local o els més de 100 kilòmetres d’enllumenat nadalenc impulsats per l’Ajuntament. La por als contagis, els continus canvis dels aforaments i l’increment del comerç electrònic han sigut letals.

Llums de Nadal 2020 al Passeig de Gràcia / Jordi Play
Llums de Nadal 2020 al Passeig de Gràcia / Jordi Play

Allau de tancaments

Fonts dels eixos comercials reconeixen que el Nadal ha sigut “molt fluix” i lamenten que les restriccions a la seva activitat no hagin anat acompanyades d’ajudes econòmiques contundents. El petit comerç feia mesos que avisa que una mala campanya nadalenca seria un desastre per al teixit comercial barceloní i pronosticaven que fins el 20% de botigues de barri es podrien veure abocades al tancament. En les últimes setmanes molts botiguers han intentat vendre el seu negoci per tancar amb la menor quantitat de deutes possible, però la gran quantitat de traspassos ha enfonsat els preus fins a un 50%.

L’indicador del Banc Sabadell, que monitoritza dia a dia els pagaments que es fan en comerços que fan servir terminals de l’entitat, mostra que entre el 21 de novembre i el 20 de gener l’activitat comercial a Barcelona només va representar el 72% de la campanya de Nadal del 2019. És a dir, gairebé un 30% menys. La situació és encara més dramàtica al centre de Barcelona, on la davallada dels pagaments ha arribat fins al 60% per l’absència continuada de turisme i el tancament de molts establiments. De fet, la tendència nadalenca ha sigut molt semblant a la de la resta de l’any, que ha registrat caigudes en els pagaments amb targeta d’entre el 22% i el 45%.  

Evolució dels pagaments amb targeta de crèdit a Barcelona / Banc Sabadell

Sectors més afectats

Com era de preveure, la restauració i l’hostaleria han estat els sectors més afectats. En el cas dels bars i restaurants, que han vist molt limitada la seva activitat perquè des de l’inici de la pandèmia han sigut considerats un focus de contagi important per les autoritats sanitàries malgrat les queixes del sector, els pagaments amb targeta han caigut més d’un 60% durant els últims dos mesos. Amb la situació actual, el Gremi de Restauració calcula que la meitat dels bars i restaurants podrien tancar si no arriben més ajudes.

Pel que fa als hotels, els diversos tancaments de fronteres i la davallada del turisme ha reduït la seva activitat a xifres que no es veien des d’abans dels Jocs Olímpics del 1992. Des del nombre, els pagaments amb targeta amb prou feina han suposat entre un 11% i un 13% dels que es van efectuar l’any passat. De fet, la gran majoria d’hotels de Barcelona segueixen tancats i els pocs que s’han arriscat han hagut de diversificar molt la seva activitat oferint descomptes i promocionant les seves instal·lacions –principalment terrasses– com a espais de relació.

En canvi, els comerços d’alimentació i de parament de la llar han sortit molt ben parats de la crisi. La pandèmia ha obligat la gent a estar més temps de l’habitual a casa i molts han aprofitat per perfeccionar receptes –el pa artesà va ser un dels grans triomfadors del confinament– i ha disparat l’interès per activitats relacionades amb el bricolatge. En concret, els comerços alimentaris han registrat un 14% més de pagaments amb targeta, mentre que les botigues de bricolatge i de la llar ho han fet en un 4%, xifres molt positives en el context actual de crisi.

Nou comentari