Els comerciants reclamen més valentia per recuperar l’esperit nadalenc a Barcelona

Les dues principals associacions comercials esperen que de cara el 2020 es dediquin més recursos municipals a l’enllumenat i a la promoció de la ciutat

Un Nadal que sembli Nadal, sense complexos. Ni festes per celebrar el solstici d’hivern, ni pessebres conceptuals, ni personatges pagans com el Senyor Hivern, que aquest any no repetirà com a cap de cartell de les festes nadalenques a Barcelona. Els comerciants estan satisfets amb el nou aire que l’Ajuntament ha donat aquest any a la campanya de Nadal, però volen anar més enllà: reclamen més valentia al govern d’Ada Colau i Jaume Collboni per recuperar l’esperit nadalenc i esperen que de cara al 2020 es dediquin més recursos municipals a l’enllumenat i a la promoció internacional de la ciutat.

L’encesa de llums d’aquest dijous a la tarda donarà el tret de sortida oficial a la campanya de Nadal i permetrà al petit comerç avançar-se unes hores al Black Friday de descomptes a les principals marques globals. La companyia Dagoll Dagom protagonitzaran la festa amb un musical a la plaça de Can Fabra a partir de les 17:45h. El muntatge es titula De les tristors en farem llum i està ambientat en un poble que s’ha quedat a les fosques i uneix esforços per lluitar contra un personatge maligne, la Por.

L’arribada del PSC a les regidories de Comerç i Turisme ja es comença a notar i, tot i tenir les mans lligades pels pressupostos prorrogats del 2019, el govern barceloní ha augmentat un 20% la inversió en la il·luminació nadalenca. “Hi ha hagut un canvi d’actitud positiu, però encara estem lluny del que ens agradaria”, reconeix a aquest diari el president de Barcelona Comerç, Salva Vendrell. “Barcelona és molt més que el centre la ciutat, tot i que entenem que aquest any és particular”, diu en referència a l’atenció especial que rebran Urquinaona, Universitat i Via Laietana, epicentre de les protestes per la sentència de l’1-O.

Un nou model per a Barcelona

Tant Salva Vendrell com el president de l’associació d’eixos turístics Barcelona Oberta, Gabriel Jené, esperen que aquest any suposi un punt d’inflexió per rellançar la campanya de Nadal. “No cal que siguem Vigo o Madrid, però sí que fa temps que Barcelona desaprofita el seu potencial i ens agradaria que aquesta vegada hi hagi un debat seriós per repensar les festes”, assegura Jené en conversa amb el TOT Barcelona. Segons han confirmat les dues entitats, l’Ajuntament les ha emplaçat a buscar dates a partir del gener per començar a treballar en un nou model. “Cada any ens diuen el mateix i al final ens hi posem al juny”, matisa mig en broma el president de Barcelona Comerç, Salva Vendrell.

La regidora de Comerç, Montserrat Ballarín, els ha transmès més bones vibracions que el seu predecessor, Agustí Colom (ICV), i confien que aquesta vegada hi hagi la voluntat necessària per recuperar l’ambició d’èpoques anteriors. “Barcelona podria ser un destí de compres de Nadal molt important, amb més d’implicació tant per part de l’Ajuntament com del sector privat”, reivindica Jené. La regidora ja va avançar dilluns que la programació d’enguany és “un avançament” del nou estil municipal: “Al gener ens posarem a treballar per valorar aquesta campanya i de cara al 2020 si és oportú farem canvis i potenciarem aspectes que aquest any no hem pogut reforçar”.

Patrocinis i enllumenat

El president de Barcelona Oberta aposta per copiar el model de Turisme de Barcelona o de la Fira per donar entitat pròpia a les campanyes de Nadal. “Barcelona sempre ha tingut més èxit quan hi ha hagut una bona relació entre el sector públic i el privat“, defensa. “Hi ha grans empreses que gasten molts diners per fer les seves campanyes de comunicació nadalenques”. Una opció podria ser promocionar Barcelona com a plató per aquests anuncis per donar més volada a la ciutat. O buscar patrocinis entre les grans empreses per finançar parts dels espectacles. “Es tracta de trobar una fórmula amb la qual tots ens sentim còmodes”, sentencia Vendrell.

Una altra de les crítiques recurrents dels comerciants és el cost de col·locar l’enllumenat, que cada any genera conflicte perquè moltes multinacionals i cadenes internacionals no contribueixen a sufragar les despeses. “L’Ajuntament ha d’augmentar la seva contribució perquè el petit comerç pateix molt per pagar l’enllumenat”, lamenta el president de Barcelona Comerç. “Hi ha carrers que no paguen res i altres que tenen dificultats, potser es podria equilibrar una mica”. Vendrell es refereix al carrer Aragó, la Gran Via o l’avinguda del Paral·lel, que el consistori considera carrers “de ciutat” i per això paga el 100% del cost de posar els llums.

Aquest any s’hi han sumat la plaça Urquinaona i la Via Laietana, com a estímul per superar els aldarulls postsentència, i la supercruïlla del mercat de Sant Antoni, que rebrà un impuls després de tant temps d’obres. La plaça Universitat també estarà il·luminada gràcies al projecte comunitari #Ravalkm0 de la Fundació Tot Raval i la cooperativa Impulsem, tot i que rebran un 50% de finançament municipal, igual que la majoria de carrers.

Internet o els aldarulls, el relat de cada soci de govern 

En la presentació a la premsa de la programació de Nadal, PSC i BComú van visibilitzar que van a la una defensant el petit comerç tot i que posin l’accent en diferents amenaces. Sense entrar a criticar la gestió del passat mandat, el primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni (PSC), i la regidora Ballarín van subratllar l’esforç municipal per compensar els carrers cèntrics on les protestes contra la sentència han acabat amb disturbis. “El què ha passat els darrers mesos ha perjudicat al conjunt de la ciutat i molt especialment els comerços del centre”, deia Collboni. “Volem que el comerç de Barcelona senti que és un actor principal de les festes”, insistia Ballarín. 

Els socialistes abracen sense embuts el consumisme i les “arrels religioses” del Nadal i, a més a més, animen als barcelonins a anar a Ciutat Vella i l’Eixample de compres, de copes, al cine o al teatre. Els visitants també tenen un nou alicient, amb un Bus Turístic dedicat als llums de Nadal. L’aposta s’ha constatat aquest dimecres al V Summit Barcelona On de Barcelona Oberta, on Collboni ha anunciat 100.000 euros per a una campanya de promoció del consum específicament als establiments comercials i culturals del centre. “Volem tornar a posar a l’imaginari de la ciutat allò de baixar al centre per veure els llums de Nadal, comprar, anar als restaurants, etc”, ha defensat.

[r:1]

Mentrestant, els comuns posen el focus en l’economia cooperativa i de barri davant l’amenaça de gegants transnacionals com Amazon. “L’experiència d’anar a comprar per la ciutat no té res a veure amb comprar a Internet, més que discutir el què ha passat els darrers mesos, hem de treballar per enfortir els vincles comunitaris”, argumentava dimarts el tinent d’alcaldia de Cultura, Joan Subirats (BComú). Quan van arribar a l’Alcaldia el 2015 els comuns van voler ser fidels al seu relat reorientant la maquinària municipal cap a una visió més laica i alternativa del Nadal, la màxima expressió de la qual eren la denominació de “solstici d’hivern” i la fira d’economia social i solidària de plaça Catalunya. 

El nou rumb i la menor interlocució amb el sector privat els van costar forts enfrontaments amb el sector comercial, que ha estat i encara és un fort actor polític de la ciutat. Amb les dues regidories clau en mans del soci socialista, la relació es torna a encarrilar i els comuns poden mantenir el seu relat des d’altres àrees del govern. Aquest Nadal es deixarà notar, per exemple, en el missatge ecologista dels espectacles de plaça Catalunya, l’encesa dels llums fora del centre –a Can Fabra aquest dijous– o els “valors nadalencs” que encarnen personatges de la campanya gràfica Benvinguda màgia, com una “inventora de joguines no sexistes”, una “replantadora” d’arbres de Nadal o un “benvingudador” multicultural. A la seva manera, cada soci reivindicarà les oportunitats del Nadal i el repartiment de rols ajudarà el bipartit a apaivagar potencials crítiques a dreta i esquerra.

Més informació

Nou comentari