L’augment de la taxa de terrasses, el preu que tindrà cada taula al carrer, és “absolutament raonable”. L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha considerat que els restaurants i bars pagaven fins ara “poquíssim” en aquest impost i que l’increment era necessari. Malgrat les crítiques del sector de la restauració, la líder de l’executiu municipal ha defensat l’encariment de les terrasses, que en alguns casos frega el 900%.
“L’espai públic és de tots”, ha recordat en una entrevista a Aquí, amb Josep Cuní de la Ser. També ha afegit que “fins ara (els restaurants i bars) pagaven poquíssim”. Les artèries més afectades són passeig de Gràcia, la rambla Catalunya, la plaça Catalunya, la Rambla, el mercat de la Boqueria i la plaça Reial, tal com es pot comprovar en un mapa elaborat pel TOT Barcelona.
[r:2]
Sobre el context polític actual, Colau ha opinat que ERC està immersa en un “debat intern” en què es planteja abandonar la priorització de la “política nacional”. “Els republicans entenen que estem en el postprocessisme”, ha afegit. Respecte a la proximitat de les eleccions catalanes per la tensió entre els socis de Govern, ha defensat que “sempre” és partidària de pactes entre formacions d’esquerres. Ho ha dit preguntada per un possible apropament entre republicans i comuns.
Sobre la posició històrica dels comuns durant el Procés, en què se’ls ha titllat d’equidistants per no posicionar-se de forma clara, Colau ha reivindicat que la seva posició no ha canviat mai i que s’ha mantingut al llarg dels anys. Tot i així, ha admès que ha viscut “moments polítics molt durs”. Sobre les experiències personals, ha evitat comentar situacions desagradables perquè no es vol “victimitzar”.
“Reduir la contaminació per no morir”
Sobre els efectes de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que de moment són tímids, Colau ha confiat que l’inici de les multes a partir de l’abril permetrà que la mesura tingui més impacte sobre el trànsit de la ciutat. L’alcaldessa ha insistit que cal abordar la reducció d’emissions per part del Prat i el Port. Després que ahir el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, apostés per eliminar els vols amb alternativa ferroviària –com ara el Barcelona-Madrid–, ha defensat que no és una “ocurrència” sinó una “tendència mundial”.
[r:1]
“Hem de reduir la contaminació per no morir”, ha avisat Colau. La líder de l’executiu barceloní ha apostat perquè “totes” les administracions participin en el “debat” sobre la prevalença dels trajectes llargs o curts en els vols del Prat. “Hem de reduir el trànsit rodat però també hem de parlar de l’aeroport i del Port”, ha resumit Colau.
ERC pressiona
En aquest sentit, la número 2 d’ERC a l’Ajuntament, Elisenda Alamany, ha recordat a Colau que els socis de govern a l’Estat són els mateixos que al consistori. “El Port depèn de l’Estat i, ara, els socis del Gobierno són els mateixos que els de l’Ajuntament”, ha dit en una piulada.
Barcelona és la ciutat europea més castigada per la contaminació dels creuers.
El Port depèn de l’Estat i, ara, els socis del Gobierno són els mateixos que els de l’Ajuntament.
Si es volen polítiques reals per combatre el xoc climàtic, poden començar per aquí.— Elisenda Alamany (@Elisendalamany) January 9, 2020
Les noves tarifes de transport, “tot un èxit”
Sobre un altre dels canvis destacats en l’inici d’any, el nou sistema de tarifes i bitllets de transport, l’alcaldessa ha celebrat que “està sent tot un èxit”. Quant al model de mobilitat de Barcelona, l’alcaldessa ha destacat que la ciutat està immersa en una transformació en què cal incloure nous vehicles com ara els patinets elèctrics. Respecte a l’accidentalitat de motoristes a la capital catalana, Colau ha comparat la situació amb la que provocava el tabac. “Està naturalitzat que hi hagi desenes de morts en accidents de trànsit”, ha lamentat.