Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Clatellada del Síndic a Colau i Collboni per l’intent de compra de locals llogats a Les Corts

La pèssima gestió del govern d’Ada Colau i Jaume Collboni, el passat mandat, per l’intent de compra de 14 locals -segons es va dir en el seu moment- amb lloguer vigent pel programa municipal Amunt Persianesdestinat a donar una nova vida a plantes baixes en desús a Les Corts encara cueja. Recentment, el Síndic de Greuges de Barcelona, David Bondia, ha emès una resolució en què dona una clatetallada a l’àrea d’Economia i Treball, Competitivitat i Hisenda. Quan van succeir els fets, ara fa més d’un any, la macroregidoria la liderava l’actual alcalde de Barcelona, el socialista Collboni.

Segons el síndic, que defensa els drets fonamentals i les llibertats públiques a Barcelona i supervisa l’actuació municipal, l’Ajuntament “no ha estat coherent a l’hora de dissenyar el plec de clàusules administratives particulars reguladores del procediment d’adquisició de locals comercials a la ciutat de Barcelona, tenint en compte els objectius que es perseguien amb el programa”, que eren recuperar plantes baixes tancades. I afegeix: “Aquesta manca de coherència ha pogut ocasionar perjudicis a terceres persones que ocupaven els locals en règim de lloguer”.

Millorar els redactats dels plecs

En la resolució, a la que ha tingut accés el TOT Barcelona, Bondia recomana a la direcció de Patrimoni que, en futurs procediments, d’adquisició de locals comercials, “el redactat dels plecs de clàusules administratives sigui l’adequat per aconseguir l’objectiu municipal i s’asseguri que els locals comercials estiguin desocupats des del moment de presentació de les ofertes”. El defensor dels barcelonins també aconsella a l’Ajuntament que estudiï “la possible existència de responsabilitat patrimonial (és a dir, una indemnització per als afectats), en el cas que les persones perjudicades instin aquest procés”.

A grans trets, amb el programa Amunt Persianes, el que fa l’Ajuntament de Barcelona és comprar locals buits en planta baixa i després posar-los de nou per a llogar perquè tinguin una nova vida comercial. La idea del consistori és destinar-los a “projectes econòmics i de dinamització cultural i social que creïn sinergies amb el seu entorn”.

A principis d’abril de 2022, la polèmica va sorgir quan es va saber que el govern de Colau i Collboni volia comprar 13 espais d’un mateix propietari, que estaven llogats i amb negocis funcionant, i no en desús com establia l’Amunt Persianes. El locals en qüestió es troben al carrer del Doctor Nubiola i Espinós, darrere del mercat de Les Corts. El cost per comprar aquests espais era de 3,2 milions d’euros.

Alguns dels locals que encara romanen tancats a Les Corts JORDI SUBIRANA

Crítiques de JxCAT i ERC

ERC i JxCat van denunciar “mala praxi” per part del govern municipal i de fer un mal ús dels diners públics, a més d’interferir en establiments que funcionaven i tenien un contracte amb vigor. La llavors regidora Elsa Artadi (JxCat) va denunciar el cas a l’Oficina d’Antifrau de la Generalitat, que el va acabar arxivant. L’òrgan depenent de la Generalitat no va detectar cap actuació fraudulenta o corrupta, però sí “una omissió que podria esdevenir una possible irregularitat administrativa”

També el president d’ERC a l’Ajuntament, Ernest Maragall, ho va criticar públicament, com recorda el Síndic en la resolució. Un any després d’aquells fets, els republicans defensen l’adquisició de locals públics en planta baixa com a mesura per dinamitzar el comerç a la ciutat. “És una política que hem defensat i hem impulsat. Vam ser impulsors de la idea, que ha funcionat molt bé a ciutats com París, als pressupostos del 2021. Però hem denunciat i continuarem denunciant la mala gestió del govern municipal en la seva aplicació”, diu el regidor d’Economia d’ERC Jordi Castellana.

En conversa amb aquest mitjà, el Síndic David Bondia també veu amb bons ulls l’Amunt Persianes. “És un projecte positiu per dinamitzar el comerç de barri i reactivar locals en desús, però ha tingut un efecte contrari”. El Síndic vol que si l’Ajuntament posa de nou en marxa un programa similar, els locals estiguin buits i sense activitat des del moment de presentació de les ofertes i no en el moment de formalitzar la compravenda. L’Ajuntament ha dit al defensor que estudiarà la recomanació que ha fet en aquest sentit.

Renúncia a vendre

Enmig de la tempesta política i mediàtica, el 26 d’abril de 2022 la propietat va renunciar a vendre els locals a l’Ajuntament i el consistori va iniciar els tràmits per acceptar el desistiment i posar fi a la compra. Això es va aprovar en comissió de Govern el 5 de maig de l’any passat i desfeia el que havia decidit el mateix òrgan el 16 de desembre de 2021, quan es va aprovar l’adquisició, recull la resolució del síndic.

A pesar d’això, la propietat va seguir amb la intenció de buidar els locals i treure els llogaters, va explicar Betevé. El termini fixat per deixar els espais va ser el passat 30 de novembre i ara encara continuen tancats i barrats sense cap activitat, com ha comprovat el Tot Barcelona. Els llogaters van culpar de la situació viscuda a la propietat dels locals a l’Ajuntament i van estimar que el fet d’aturar els seus negocis, buscar un nou local i traslladar-se els havia ocasionat despeses que poden oscil·lar entre els 6.000 i 9.000 euros. Ja quan van presentar la queixa al síndic van dir que l’Ajuntament els havia de “rescabalar” pels efectes econòmics “pel canvi d’ubicació de les seves activitats”.

Quan el Síndic va tancar la seva queixa, a mitjans de maig de 2023, no constava que els afectats haguessin demanat danys i perjudicis a l’Ajuntament. De fer-ho, prossegueix la resolució del defensor, “cal que les persones interessades iniciïn un tràmit de reclamació de responsabilitat patrimonial davant de la Direcció de Patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona, per tal de determinar si la lesió que han patit és conseqüència del funcionament normal o anormal del servei municipal”. En l’escrit han de constar “les lesions produïdes, la relació de causalitat entre les lesions i el funcionament del servei públic i l’avaluació econòmica del dany”. Mentre els afectats tenen un any per presentar la reclamació, des del moment en què s’han produït els fets (és a dir, en el moment de l’extinció del contracte, a parer del síndic), el consistori disposa de sis mesos per resoldre l’expedient. L’Ajuntament no ha respost a aquest mitjà si els afectats han presentat ja la citada reclamació de responsabilitat patrimonial.

L’Ajuntament sabia que els locals estaven ocupats

Un dels aspectes que destaca la resolució del síndic és que els plecs municipals estableixen que els locals havien d’estar buits en el moment de la compravenda i no abans. El síndic subratlla que “els plecs no exigien que els locals es trobessin buits en el moment de presentar les ofertes al consistori, tot i que això podia contravenir l’esperit del programa Amunt persianes”, que només preveia que havien d’estar buits en el moment de la compra. I destaca que l’Ajuntament coneixia “la situació d’ocupació durant la tramitació del procediment d’adquisició”. Es donava el dia 16 de desembre de 2021, quan la comissió de Govern va aprovar l’adjudicació dels locals comercials, i es mantenia el dia 12 d’abril de 2022 quan, a portes de formalitzar la compravenda, l’Ajuntament va efectuar una inspecció en la qual va comprovar que tretze dels setze locals estaven arrendats”. En aquell moment, la tempesta política ja havia esclatat.

Bondia considera que, tot i que no s’estava contravenint el plec de clàusules administratives, el fet de començar a negociar la compra quan encara hi havia activitat econòmica “comprometia l’objectiu del programa Amunt Persianes, que precisament era el de reduir el nombre de locals comercials de la ciutat que estaven tancats”. Per evitar que això torni a passar, el síndic és partidari que en processos similars s’inclogui a partir d’ara “una clàusula més adequada i assegurar que els locals comercials estan desocupats en el moment que els licitadors presentin la seva oferta”.

Responsabilitat directa del Govern municipal, diu ERC

En el cas dels locals de Les Corts, “hi ha una responsabilitat directa del Govern municipal, i en particular, dels gestors del programa Amunt persianes, en aquell moment els responsables de les àrees econòmica i pressupostària, Jaume Collboni i Jordi Martí Grau”, afirma el regidor d’ERC Jordi Castellana. “Aquesta responsabilitat es basa en un mal disseny de les bases i una mala gestió del programa que ha provocat que un programa pensat per obrir persianes, hagi acabat amb l’expulsió d’activitats arrelades, algunes amb desenes d’anys, al barri de Les Corts”, afegeix.

Segons ERC, hi ha hagut una manca de transparència en la gestió del programa que ha provocat situacions incomprensibles que han patit les diverses activitats que hi havia en aquests locals. “Exigim un canvi a les bases per garantir l’objectiu del programa Amunt persianes, lamentem que no hi hagi hagut un acompanyament adequat a les activitats expulsades dels seus locals i considerem que els màxims responsables han d’assumir responsabilitats si s’acaba determinant una responsabilitat patrimonial de l’Ajuntament, tal com indica el síndic que pot succeir”, diu Castellana.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa