L’estiu ha començat amb mal peu per a nombrosos passatgers que havien contractat un vol amb arribada o sortida a l’aeroport del Prat. Les vagues de Ryanair i Easyjet acumulan ja un grapat de jornades amb vols suspesos i ajornats per les protestes dels tripulants de cabina de totes dues companyies. Quatre trajectes d’Easyjet es van cancel·lar aquest dissabte a l’aeròdrom de Barcelona i altres 15 van patir demores. Just ara, la plataforma de viatges Mabrian ha publicat un estudi que revela en quines aerolínies és més freqüent que els avions no surtin ni arribin a l’hora programada durant les últimes setmanes a Europa.
Easyjet va ser l’empresa amb més nombre de rutes cancel·lades, segons aquest informe basat en dades de juny i juliol, però que no inclou suspensions d’última hora. La companyia suïssa va anul·lar 1.394 sortides. En tot cas, una altra aerolínia li supera en percentatge de vols suspesos.
Es tracta de Turkish Airlines. La firma turca va suspendre 399 vols, que equivalen al 6,66% de les sortides que tenia previst operar. En el cas d’Easyjet, les cancel·lacions van afectar el 5,46% dels trajectes que ofereix.
Alteracions inusuals
Per tant per cent sobre els vols que oferten, les altres quatre companyies que més vols previstos han deixat d’efectuar són: Wizz Air UK (45 vols anul·lats, 3,41% sobre el total de sortides previstes), Tui Fly (51 cancel·lacions, 2,64% de la flota de vols afectats), Saudia (11 suspensions, 2,50% dels vols programats) i Scandinavian Airlines (145 vols cancel·lats, 2,47% del total de sortides).
Les altres quatre aerolínies que completen la classificació de les empreses amb més suspensions de trajectes en dates recents a Europa són: United (30 cancel·lacions, 1,29% de suspensions), Wizz Air (86 vols anul·lats, 0,76% d’afectació sobre el total), Vueling (69 anul·lacions, 0,64% d’afectació) i Air Europa (12 vols afectats, 0,42% del conjunt de la flota de vols).
“És molt inusual veure les aerolínies cancel·lar vols programats amb tan poca antelació, literalment setmanes abans de l’enlairament, just al punt àlgid de la temporada d’estiu”, assenyala Mabrian. Quantifica que les 10 companyies més perjudicades han deixat d’operar més de 2.000 sortides arreu d’Europa entre l’1 i el 15 de juliol. La plataforma hi veu “un reflex de les dificultats laborals que estan tenint les aerolínies i els aeroports en aquest moment, cosa que els impedeix tornar als nivells de capacitat del 2019”.