Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La falta “generalitzada” de personal posa contra les cordes l’Aeroport

L’Aeroport d’El Prat fa curt de plantilla i els empleats temen per l’estiu. Els sindicats pronostiquen una “massificació” del trànsit aeri per la recuperació del turisme després de la pandèmia i, alhora, denuncien “poca preparació” de les companyies per tenir de nou operativa el 100% de la plantilla preCovid abans de la plena temporada alta. Les companyies estan “programant a màxima capacitat amb menys avions i tripulació de reserva que el 2019”, resumeix el secretari del sindicat de pilots Sepla, Javier Fernández-Picazo.

“Comencem a patir molt i no hem arribat a l’estiu”, adverteix José Ramírez, responsable del sector aeri d’UGT, en declaracions a l’agència ACN. És una situació complicada també a molts altres aeròdroms del món i n’hi ha que encara estan pitjor que el de Barcelona, com Amsterdam, Frankfurt o Londres. Però al Prat la falta d’empleats és “generalitzada”: afecta totes les divisions, des dels controls de seguretat –amb més burocràcia a causa del Brexit– fins al handling.

En cas de conflictes al trànsit aeri internacional o problemes meteorològics, el representant de Sepla que la plantilla no doni a l’abast i es produeixin episodis de caos operatiu com el de 2017 al Prat. En aquest sentit, els sindicats urgeixen les empreses amb més presència a l’aeroport a procurar-se “reforços immediats de plantilla. “Fem una crida per poder atendre bé els passatgers”, reclama Ramírez.

Igual com el debat sobre l’excés de turistes a la capital catalana ha ressorgit quasi de cop i volta, aquesta primavera, el boom de viatgers “ha agafat el sector per sorpresa” i “poc preparat”. “La indústria ja preveia que el 2022 començaríem a sortir de la pandèmia, però no tan aviat”, assegura el secretari del sindicat de pilots Sepla, Javier Fernández-Picazo. Tot i així, vaticina que els nivells del 2019 no es recuperaran del tot fins el 2024.

Menys pilots d’avió

Un altre element que tensa l’estiu al Prat és la disminució de pilots d’avió. Tot i que el descens és inferior que en altres col·lectius de l’aeroport, com per exemple el personal de handling, la manca de pilots és crítica per al sector. Hi ha jubilacions que no s’han cobert, en un clima d’inflació als combustibles i sortida de la pandèmia. “La indústria és molt prudent a l’hora de fer contractacions”, apunta Fernández-Picazo.

A més, Barcelona es ressent de les cancel·lacions i retards de vols a causa d’acomiadaments massius d’empleats en altres aeroports d’Europa: “Ens trobem amb un efecte ‘boomerang’ que ens retorna el problema a Barcelona”, diu Ramírez. Aquí els ERTO han protegit la unitat de les plantilles fixes i si de cas la dificultat rau en el ritme de reincorporació dels treballadors temporals que encara no han estat cridats per tornar al seu lloc de feina. Aproximadament la meitat dels treballadors eren temporals, abans de la pandèmia.

Vaga a Ryanair

Una de les plantilles més agitada aquest inici de temporada alta és la de Ryanair. La secretaria general de la secció sindical d’USO a la companyia, Lidia Arasanz, exposa que Ryanair va “curta de personal” i li costa cobrir les vacants. El cursos de formació del personal, afegeix, estan mig buits. A banda, aquesta setmana s’ha anunciat una vaga de tripulants de cabina a la firma irlandesa, convocada per USO i Sitcpla, per forçar la negociació del primer conveni col·lectiu propi a l’empresa.

Seran 6 jornades d’aturada, els dos primers caps de setmana d’estiu (24-26 de juny i 30 de juny – 2 de juliol) a 10 bases aèries, incloses Barcelona i Girona. “Estem fent moltes hores, se’ns demana que treballem en dies festius… Fem jornades molt intenses i molt dures hi ha dies amb 12 hores de feina i 4 salts diaris”, detalla Lidia Arasanz.

Les companyies aèries, confiades

El neguit sindicat contrasta amb el posicionament oficial de les companyies aèries, que reconeixen que pot haver retards de vols aquest estiu però veuen llunyana la possibilitat de col·lapses operatius. Portaveus de Ryanair i Vueling han valorat a l’agència ACN la situació al Prat: preveuen poder operar amb normalitat tots els vols d’aquest estiu i no creuen que la falta de personal pugui provocar les cancel·lacions que per exemple s’han trobat els passatgers de Lufthansa.

Per a Vueling hi ha “total normalitat” als aeroports espanyols, només amb cues “puntuals” als controls de passaports quan arriben molts vols internacionals: “No estem davant d’una situació de descontrol”.

La Cambra reclama reforços a l’Estat

Les patronals catalanes, en canvi, exigeixen a l’Estat per reforçar els filtres de seguretat: “No entenem com s’han produït les situacions que s’han produït les últimes setmanes, hi ha hagut falta de previsió”, acusa la directora del gabinet d’estudis en infraestructures de la Cambra de Barcelona, Alícia Casart.

“Podria produir-se una situació de col·lapse si no es dimensionen els efectius de forma apropiada a la demanda que es pot preveure que arribi”, alerta. L’activitat actual de l’aeroport, tot i ser juny, seria l’equivalent a la del gener de 2019. Queda per tant molt marge de creixement, que podria arribar ràpidament les setmanes centrals d’estiu. A diferència de vagues i meteorologia, recorda, les administracions sí que poden prevenir les demores als controls policials. I no ho fan, considera.

El president de la Comissió d’Economia del Turisme del Col·legi d’Economistes de Catalunya, Joan Bóveda, també reclama a l’Estat que dimensioni correctament la dotació policial encarregada de revisar els passaports. Un col·lapse “no farà canviar de plans a la gent que té previst venir”, així que només malmetria la imatge de la destinació. Un dia de temporada alta poden haver-hi fins a 40.000 controls de passaport, estima, el que suposa un diferencial de 10.000 extra que sense reforços provoquen llargues cues com les que ja s’han vist a Barajas.

Nou comentari

Comparteix