“Ara mateix no podem renunciar al turisme, no podem prescindir d’aquest sector, no és moment per als missatges populistes contra el turisme”. Així de contundent s’ha mostrat aquest dimarts el president de la Cambra de Barcelona, Joan Canadell, en una roda de premsa telemàtica per presentar un informe sobre l’impacte de la crisi de la Covid-19 sobre l’economia catalana i els escenaris de previsió macroeconòmica 2020-2021.
A banda de presentar les dades i recordar les mesures que la Cambra proposa –que passen per una forta inversió de l’Estat “que és l’administració que es pot endeutar”–, Canadell s’ha centrat en alguns sectors en concret amb molta repercussió sobre Barcelona. Segons ha recordat, la Cambra va presentar abans de la pandèmia el pla Catalunya 2030-2040, ja es deia que Barcelona havia de ser la porta d’entrada del turisme cap a Catalunya. “Ara, durant un temps no tindrem turisme per repartir, però és un sector que proporciona el 14% de llocs de treball directes, no podem renunciar-hi, no podem prescindir del sector. L’hem de potenciar, no és moment per a missatges populistes contra el turisme. Si es torna a massificar ja en parlarem, però ara no hi ha cap espai per a aquest debat, perquè ens ja de salvar de part de l’atur”, ha advertit.
Tanmateix, sí que ha reconegut que s’ha de potenciar “a tot el país, no només a Barcelona, la Costa Brava i la Costa Daurada”. Des del seu punt de vista, cal un turisme més cultural, paisatgístic i gastronòmic”, i ara és un moment per destinar-hi recursos públics “amb un impuls fiscal”.
Pla ‘Renove’ per a la indústria automobilística
En un discurs que semblava adreçat a l’Ajuntament de Barcelona, que darrerament ha viscut també la polèmica provocada per unes paraules de la tinent d’alcaldia Janet Sanz que va revoltar el sector de l’automoció, el president de la Cambra també ha abordat la qüestió de quina ha de ara ser la política econòmica amb els fabricants de cotxes. En un moment en què a Barcelona s’aposta més que mai per reduir els vehicles privats i Nissan està en una situació molt complicada.
L’aposta de la Cambra és un “nou pla Renove, per modernitzar el parc de vehicles i eliminar els més contaminants”. “Cal apostar pels elèctrics on es puguin recarregar [Barcelona és un d’aquests espais], i allà on no es pugui, anar fomentar els híbrids o els motors menys contaminants, a veure si així Nissan s’ho replanteja i no tanca les plantes de Catalunya”, ha afegit.