La Cambra de Comerç de Barcelona ha alçat la veu aquest dimarts contra els incompliments en inversions compromeses per l’Estat en infraestructures a Catalunya, que s’ha posat de manifest en les últimes setmanes. Del conjunt de la despesa planificada per a 2021 a Catalunya, el Govern de Pedro Sánchez va acabar executant un 35%.
La Cambra de Comerç de Barcelona ha demanat aquest dimarts “accelerar” les tramitacions dels estudis i projectes a les infraestructures catalanes, informa l’ACN. Segons l’ens, el percentatge d’execució de les inversions és “preocupant”, motiu pel qual ha demanat agilitzar els tràmits no tant de les actuacions ja previstes per l’Estat en els seus plans vigents, com també dels “projectes estratègics” per a Catalunya, els quals “requereixen una forta empenta des del territori”.
Entre les actuacions que l’ens ha qualificat de “més rellevants” pel territori català hi ha les que corresponen al Pla de Rodalies i al corredor mediterrani. En aquest sentit, la Cambra de Comerç ha denunciat que la xarxa de Rodalies de Catalunya sigui “una de les grans oblidades” per part del govern espanyol durant la dècada de l’execució de l’alta velocitat. L’organisme ha insistit en assenyalar que és una “necessitat” que s’efectuï el traspàs íntegre de Rodalies a la Generalitat.
“Anys de dèficits”
Malgrat que ha admès que en el context actual s’estan reprenent algunes de les actuacions a la xarxa ferroviària, la Cambra ha volgut “recordar que arrossega anys de dèficits”. L’any 2021 Adif va executar el 23,9% del seu pressupost a Catalunya, i Renfe, el 34,6%. Davant d’això, la Cambra de Barcelona ha demanat accelerar les obres que es troben en procés d’execució, i que els estudis i projectes de les actuacions previstes en el Pla Rodalies 2020-2030 “es portin a terme amb màxima celeritat”, per tal de garantir que les inversions compromeses per l’horitzó 2025 es compleixin.
Paral·lelament, l’ens també ha posat en el punt de mira els retards que també acumula la xarxa viària en algunes actuacions, com els nous accessos al Port de Barcelona, que consideren que no s’han portat endavant per “la falta de decisió i coordinació institucional”. L’ens també ha denunciat el retard “flagrant” que acumula les obres pendents del Quart Cinturó, adjudicades des de 2007, i que la fi de les concessions de peatge han portat a “problemes operatius, especialment seriosos a l’AP-7”.
Abordar el model del Prat
D’altra banda, des de la Cambra de Comerç han apuntat a un conjunt d’actuacions que requereixen una “especial defensa i impuls” des del territori català. Entre aquestes, hi ha les obres a la línia R3 de Rodalies, especialment en el tram de Montcada-Parets, que només preveu l’estudi d’avaluació i planificació dins l’horitzó 2030.
L’Aeroport de Barcelona també és una de les infraestructures que l’ens ha demanat impulsar “amb màxima celeritat”. “Cal que les administracions central i catalana responguin als requeriments ambientals exigits des de Brussel·les, i posar-se mans a l’obra a definir el model d’Aeroport i redactar el corresponent Pla Director“, han declarat.
La línia orbital ferroviària, que hauria de descentralitzar el sistema de transport públic de la regió metropolitana de Barcelona i donar suport a les connexions amb la segona corona, i l’Eix Transversal ferroviari són també algunes de les actuacions que la Cambra de Comerç considera que requereixen un impuls des de Catalunya.