Dos segles d’història, un litoral amb múltiples usos i capacitats i una vida amb la brisa marina a la cara i la sorra a la pell. Barcelona està estretament lligada al mar. El sector nàutic a la capital catalana n’és bona prova d’això. La ciutat concentra tres ports esportius: el Port Vell, el Port Olímpic i el Port Fòrum que, en total, acullen 1.552 amarradors.
Només a Barcelona hi ha 350 empreses dedicades a l’economia blava. A Catalunya hi ha 1.175 empreses relacionades amb el sector nàutic, de les quals gairebé el 70% es troba a la demarcació de Barcelona. Això són, en xifres, més de 800. Segons les dades del Barcelona Clúster Nàutic, el sector nàutic d’esbarjo a Catalunya genera un impacte econòmic de 84 milions d’euros anuals i 996 llocs de feina directa, que es tradueixen en més de 9.000 en el cas de tot l’àmbit de l’economia blava. Dels set ports amb capacitat per acollir superiots -aquells que fan més de 24 metres d’eslora- que hi ha a Catalunya, tres d’ells estan a la capital catalana. Són el Marina Port Vell, el Port Olímpic i Port Fòrum. La resta se situen a Tarragona, Vilanova i la Geltrú, Mataró i Roses.
Un creixement del 12%
Barcelona, i Catalunya, exhibeixen múscul al conjunt de l’Estat. La matriculació d’embarcacions d’esbarjo al país han crescut un 12,35% en aquest inici d’any, respecte del 2015, segons el darrer informe de la patronal Associació Nacional d’Empreses Nàutiques (ANEN). La pujada es nota especialment en embarcacions de petita eslora, de fins a vuit metres de llargada. De fet, la demarcació de Barcelona és la segona que més embarcacions d’esbarjo ha registrat entre gener i juny de 2021, amb 413, una xifra que suposa l’11% del total del conjunt a l’Estat espanyol (3.744). Les Illes Balears són líders, amb 678 registres.