Formen part del patrimoni ferrioviari de Barcelona, però, malgrat que el Tramvia torna a circular per Barcelona i és en el centre del debat sobre la mobilitat a la ciutat, es troben abandonats a la seva sort al carrer. Són els armaris tècnics de l’antic tramvia de Barcelona, instal·lats durant els anys vint del segle XX en punts clau de pas d’aquest mitjà de transport per guardar-hi els estris elèctrics i tot el material necessari per tenir en condicions les vies. A la ciutat en queden dos: un a la plaça d’Urquinaona, amagat entre la vegetació però visible des d’un dels carrils de circulació en direcció a la plaça de Catalunya, i un altre a pla de Palau, a la vista de tothom. Aquests dos armaris, però, es troben en un estat pèssim, rovellats, i plens de grafits. Passen desapercebuts per a la majoria, però amaguen una història i un valor com a mínim sentimental.

Pintats i rovellats, els armaris tècnics de l'antic tramvia romanen al carrer GEMMA AGUILERA
Pintats i rovellats, els armaris tècnics de l’antic tramvia romanen al carrer GEMMA AGUILERA

La plataforma Transport Català tem que el destí final d’aquests dos vestigis del passat ferroviari de la ciutat sigui el que va tenir un tercer armari, situat al carrer de Pere IV, que va acabar a l’abocador. La María José Luque, portaveu de la plataforma Transport Català, alerta en conversa amb el TOT Barcelona que “hi ha un desinterès molt preocupant de les administracions, i també dels museus, per preservar el patrimoni”, i posa com a exemple què va passar amb l’armari tècnic de Pere IV: “Aquell armari es va oferir al Museu d’Història de Barcelona i també al Museu de Ciència i Tècnica de Terrassa, i el van rebutjar tot i que era un model únic”. La pltafaforma Transport Català va més enllà en la reivindicació i creu que la deixadesa d’aquests armaris és, alhora, una oportunitat per posar en marxa el reclamat museu del transport a la ciutat.

“Fa més de quaranta anys que l’Ajuntament deixa al calaix tots els projectes per fer un museu del transport, sempre amb excuses o amb tampes com una consulta que es va fer als anys setanta preguntant als veïns si volien un centre cívic o un museu, en un moment en què no hi havia equipaments municipals”, lamenta la portaveu de la plataforma, que alerta també de la pèrdua de patrimoni que suposa desvallestar dos trens de la sèrie 1100 del metro.

El segon armari de tramvia, a pla de Palau
El segon armari de tramvia, a pla de Palau

L’Ajuntament diu ara que els retirarà i preservarà

Des de la plataforma asseguren que l’Ajuntament sempre els diu que “ens ho mirarem”, però que mai no han fet cap pas. Però contactat pel TOT Barcelona, el consistori ha assegurat que aquests armaris, que d’altra banda no estan assignats a cap propietari, no cauran en l’oblit: “Estem treballant en la retirada i conservació dels armaris per preservar el seu valor patrimonial”, indiquen, això sí, sense concretar quin serà el seu destí.

10,6 milions per restaurar edificis històrics

L’any passat, l’Ajuntament de Barcelona va adjudicar el nou contracte dels serveis de conservació i manteniment dels edificis, parcs i monuments històrics i artístics de propietat municipal que hi ha a la ciutat. Amb un pressupost de 10,6 milions d’euros, preveu les actuacions fins al 2025 per Parc Güell, els monuments, els edificis i el Monestir de Pedralbes. A dia d’avui, Barcelona té més de 1.500 elements i conjunts escultòrics de diversa envergadura que requereixen una dedicació constant per conservar-los, a causa de l’envelliment propi o per afectacions produïdes per la climatologia, la contaminació, el vandalisme i la qualitat de l’aigua en les fonts ornamentals. Ara caldrà veure si entre aquests elements s’hi poden afegir els dos armaris tècnics del tramvia.

Més notícies
Un tramvia, en una imatge d'arxiu / S.B.

Barcelona aprova compesar els comerços afectats per la unió del tramvia

Notícia: Barcelona aprova compesar els comerços afectats per la unió del tramvia
Comparteix
Valents treu endavant la proposta amb el suport de Junts, Cs i PP i l'abstenció del govern i d'ERC
Notícia: Barcelona aprova compesar els comerços afectats per la unió del tramvia - Mobile
Foto de famíília de la presentació de les obres del tramvia JORDI BEDMAR

Colau i Aragonès escenifiquen el “sentit comú” de la connexió del tramvia

Notícia: Colau i Aragonès escenifiquen el “sentit comú” de la connexió del tramvia
Comparteix
Destaquen l’ampli consens polític i ciutadà aconseguit per iniciar les obres, set anys després que Ajuntament i Generalitat acordessin la connexió
Notícia: Colau i Aragonès escenifiquen el “sentit comú” de la connexió del tramvia - Mobile
Recreació de com quedarà la Diagonal amb el Tramvia enllaçat AJUNTAMENT DE BARCELONA

La connexió del Tramvia, una victòria de Colau després d’un llarg combat

Notícia: La connexió del Tramvia, una victòria de Colau després d’un llarg combat
Comparteix
Arrenquen les obres per connectar el Tramvia per la Diagonal, amb el tram Glòries-Verdaguer
Notícia: La connexió del Tramvia, una victòria de Colau després d’un llarg combat - Mobile
Campanya publicitària del tramvia

L’Ajuntament ja fa publicitat del nou tramvia de la Diagonal

Notícia: L’Ajuntament ja fa publicitat del nou tramvia de la Diagonal
Comparteix
“El futur ja és present”, diu una pancarta que anuncia l'arribada de l'enllaç dels dos tramvies
Notícia: L’Ajuntament ja fa publicitat del nou tramvia de la Diagonal - Mobile

Nou comentari

Comparteix