Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El llegat històric barceloní que s’oxida en un magatzem oblidat de TMB
  • CA

El 10 de juny del 1926 s’inaugurava una de les línies de metro més icòniques de Barcelona. Sota el nom de Metropolitano Transversal, aquest servei iniciava la seva trajectòria amb un recorregut que anava des de la plaça de Catalunya fins al barri de la Bordeta amb l’objectiu de millorar la connexió entre les diferents estacions de ferrocarrils existents i el recinte de Montjuïc, on tres anys després tindria lloc l’exposició internacional del 1929.

Amb motiu de la inauguració d’aquesta línia, precursora de l’actual L1 del metro i que es convertiria amb els anys en la segona més antiga de la ciutat, l’empresa Gran Metropolitano de Barcelona (GMB) va estrenar també diversos trens de la sèrie 100, uns combois construïts per la Casa Girona del Poblenou que van estar en funcionament durant més de mig segle fins a desaparèixer completament de la circulació l’any 1979. Només es van recuperar excepcionalment algunes unitats per a exhibicions puntuals en anys posteriors.

Precisament, un exemplar d’aquest tren gairebé centenari és una de les relíquies que es guarden en un magatzem oblidat a les cotxeres que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té al Bon Pastor, en un punt a mig camí entre els barris de Sant Andreu i la Verneda i la Pau. Aquestes instal·lacions -conegudes amb el sobrenom del Triangle– apleguen una col·lecció de prop d’una cinquantena de vehicles històrics i antics combois que, com el tren de la sèrie 100, ara esperen a ser restaurats per poder ocupar el lloc que els pertoca com a part del patrimoni de la ciutat.

Un exemplar de l'històric tren de la sèrie 100 del metro de Barcelona / Cedides
Un exemplar de l’històric tren de la sèrie 100 del metro de Barcelona / Cedida

Vehicles corcats per l’òxid i degradats amb pintades

El TOT Barcelona ha tingut accés a unes imatges que mostren el mal estat de conservació i l’evident degradació en el qual es troben actualment bona part dels vehicles emmagatzemats al Triangle. L’òxid ha fet estralls en molts dels transports, deixant-los en un estat semi-ruïnós i dotant-los d’una certa aparença d’esquelet rovellat que s’aguditza per la poca il·luminació de l’espai.

És el cas d’un dels tramvies de la sèrie 501-550, que van circular entre els anys 1926 i 1968 per les antigues vies del carrer de Muntaner. En concret, tal com apunten des de la plataforma Transport Català, l’exemplar supervivent és el número 525, un vehicle que després de la seva jubilació va ser reaprofitat per a maniobres internes a les cotxeres del carrer de la Diputació i que es va salvar del desballestament en ser adquirit per la companyia Nutrexpa. El seu darrer propietari el va donar l’any 2011 a la Fundació TMB, l’entitat sense ànim de lucre que vetlla per la preservació, conservació i la difusió del patrimoni històric i cultural de l’empresa de transports barcelonina.

Un dels tramvies que va circular fins al 1968 pel carrer de Muntaner / Cedides
Un dels tramvies que va circular fins al 1968 pel carrer de Muntaner / Cedida

Pel que fa al tren de la sèrie 100, en el seu cas han estat els grafiters els encarregats de farcir l’emblemàtic comboi amb pintades de tota mena, contribuint d’aquesta manera a accelerar la seva decadència. De fet, els grafitis són una de les grans problemàtiques a les quals es veuen exposats aquests transports històrics, ja que els seus autors semblen poder accedir amb facilitat les instal·lacions salvant la vigilància dels equips de seguretat que controlen l’accés. El seu efecte també es palpable en altres exemplars de trens utilitzats per al servei de metro com la sèrie 400, que va circular entre el 1958 i el 1989, o la sèrie 1.000, que des del 1970 i fins a la seva retirada l’any 2007 van estar destinats exclusivament a la línia L5.

Exemplars únics

Més enllà dels combois antics, aquest magatzem del Triangle també guarda altres tipus de vehicles que també formen part de la història de la ciutat i que en alguns casos són peces úniques. En un dels racons de les instal·lacions descansa precisament el darrer exemplar del vell funicular de Montjuïc, que data del 1929. Aquest transport construït per la companyia Von Roll va funcionar durant més de seixanta anys com a enllaç entre les avingudes del Paral·lel i de Miramar, en un dels extrems de la muntanya barcelonina. Segons detallen des de la plataforma Transport Català, la seva retirada va coincidir amb la reconstrucció de la línia de funicular amb motiu de la imminent celebració dels Jocs Olímpics de Barcelona del 1992. Va ser en aquest moment quan es va decidir preservar un dels cotxes, que actualment presenta un estat força degradat.

L'últim exemplar de l'antic funicular de Montjuïc / Cedida
L’últim exemplar de l’antic funicular de Montjuïc / Cedida

En un altre dels espais d’aquest recinte es troben les històriques columnes de ferro del metro del Liceu, dos pilars d’estil neo-modernista que van resistir estoicament més de quatre dècades abans de ser substituïdes per dues còpies l’any 1968 i que ara esperen l’oportunitat de ser restituïdes un cop finalitzades les obres de reforma de la Rambla.

Columnes retirades de la boca d’accés al metro Liceu / Cedida

Un dels últims exemplars mítics en arribar a les instal·lacions de TMB va ser un dels antics cotxes del funicular del Tibidabo. Aquest vehicle va estar en funcionament entre el 1958 i el 2019 i servia de connexió entre l’extrem superior del recorregut de l’emblemàtic Tramvia Blau -que fa més de quatre anys i mig que va deixar de circular pels carrers del districte de Sarrià-Sant Gervasi- i el Parc d’Atraccions del Tibidabo. Malgrat no portar més de tres anys al magatzem, l’estructura exterior del cotxe ja ha estat completament envaïda per les pintades. En un estat semblant de degradació es troba un dels troleibusos modificats que van formar part de la flota de la companyia barcelonina entre el 1956 i el 1968, quan alguns exemplars van ser venuts a altres ciutats, on van continuar funcionant diversos anys més.

Un dels troleibusos modificats que va circular pels carrers de la capital catalana fins a l'any 1968 / Cedida
Un dels troleibusos modificats que va circular pels carrers de la capital catalana fins a l’any 1968 / Cedida

Patrimoni a la intempèrie i possible restauració

A preguntes del TOT Barcelona, la companyia TMB assenyala que bona part del fons històric d’autobusos i tramvies de l’empresa va ser donat l’any 1995 al Museu del Transport de Castellar de N’Hug i no va poder ser recuperat fins al cap de deu anys després, quan aquest equipament va desaparèixer. En total, es van readquirir 53 vehicles, la majoria dels quals en un estat força avançat de degradació, ja que durant aquest temps havien estat exposats a l’aire lliure.

Els antics transports es guarden des d’aleshores en aquest magatzem de les cotxeres del Bon Pastor “a l’espera d’un espai que permeti restaurar-los per ser visitables”, remarca la companyia. En aquest sentit, les mateixes veus apunten que a través de la Fundació TMB ja s’ha procedit a la restauració d’algun d’aquests vehicles històrics, com els mítics autobusos de dos pisos ACLO i Tilling-Stevens, a més d’altres elements com una de les portes de forja artesana de l’estació Sagrada Família.

Un dels trens de la sèrie 1000 del metro de Barcelona / Cedida
Un dels trens de la sèrie 1000 del metro de Barcelona / Cedida

Pel que fa les quatre sèries de trens emblemàtics del servei de metro barceloní, des de TMB asseguren que el model 300 ja ha estat restaurat i només ha de ser “desgrafitejat”, però reconeix que els altres tres models encara han de passar pel taller per poder recuperar-los. De fet, la restauració d’aquests antics trens és una de les possibles accions que l’empresa contempla de cara a la celebració del centenari del metro de Barcelona, que es commemorarà el 2024.

Un museu sense data ni projecte

Entitats com la plataforma Transport Català fa temps que reclamen la creació del promès Museu del Transport, un equipament que podria ubicar-se en un dels pavellons lliures de la zona baixa de Montjuïc i que permetria donar sortida al fons de vehicles històrics oferint un espai on exposar-los al públic de manera permanent. Aquest museu, però, continua per ara sense data ni projecte d’execució.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Darth a desembre 18, 2022 | 22:29
    Darth desembre 18, 2022 | 22:29
    Quina llastima de pais
  2. Icona del comentari de: FRAN BCN a desembre 18, 2022 | 22:51
    FRAN BCN desembre 18, 2022 | 22:51
    Això si, carrils bici, super illes etc
  3. Icona del comentari de: Manuel Marina a desembre 18, 2022 | 22:58
    Manuel Marina desembre 18, 2022 | 22:58
    “La Fundació TMB és un instrument valuós per al desenvolupament de projectes socials, culturals, educatius i per garantir la conservació i divulgació del patrimoni històric del transport públic.” (Santi Torres, director Fundació TMB)
  4. Icona del comentari de: Angelblau a desembre 19, 2022 | 09:50
    Angelblau desembre 19, 2022 | 09:50
    Fora Colau
  5. Icona del comentari de: Manuel Martínez Pisa a desembre 20, 2022 | 09:05
    Manuel Martínez Pisa desembre 20, 2022 | 09:05
    Que pena de país. Si se quiere tener un futuro se debe de pensar siempre en el pasado para tener un importante presente. Como pueden tener historia todos aquellos que no han podido relacionar este presente con el pasado. Deberían los dirigentes y políticos como funcionan los países comunitarios, como sus materiales históricos hacen verdaderos museos, no sólo eso sino que los reparan y hacen uso de ellos como transporte turístico. QUE PENA!!!!
  6. Icona del comentari de: Laura a desembre 22, 2022 | 21:57
    Laura desembre 22, 2022 | 21:57
    No se pq no els restauren i els posen en un lloc ben bonic. Un museu o en diferents llocs de Bcn a mode d'ornament urbà amb una placa explicant quan circulaven.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa