La patacada que s’ha endut el veterà festival Sónar aquesta edició, en què ha perdut 21.000 espectadors respecte l’any passat, subleva al sector de la música. L’Acadèmia Catalana de la Música ha enviat un comunicat aquest dimarts carregant amb duresa contra la Fira de Barcelona per “l’incomprensible canvi de data” imposat al festival –que s’ha hagut de celebrar al juliol en lloc del juny– de forma “unilateral i innegociable”. “Ha forçat a moure de la seva data habitual un esdeveniment musical que porta 25 anys a la ciutat i que s’ha convertit en una referència cultural internacional”, critiquen.
L’entitat està formada de desenes d’entitats musicals del país, entre escoles i conservatoris de música, productors discogràfics i festivals com el Mercat de Música Viva de Vic. “Aquest any passarà a la història de Sónar com un dels més desafortunats”, sentencien en la nota conjunta. Lamenten que “els interessos estrictament comercials i econòmics de Fira de Barcelona van passar per sobre de les possibles conseqüències que podia tenir aquest canvi de data tant per la contractació d’artistes com per l’assistència de públic”. Consideren que un esdeveniment com el Sònar “hauria de tenir garantit a uns quants anys vista la disponibilitat de l’espai i mai no hauria d’estar subjecte a decisions que provoquen inseguretat jurídica i distorsions funcionals”, avisen.
[r:1]
L’Acadèmia disparen també contra l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, que formen part del consell general de la Fira, per haver-se “inhibit” en el conflicte laboral dels muntadors aeris. Considera que la lluita dels riggers és “una reivindicació legítima” i “totalment aliena” al Sónar, que ha pagat els plats trencats enfrontant-se en solitari al risc d’haver de suspendre el festival la setmana abans. “La manca d’un posicionament clar en aquest conflicte –diuen– ha posat en perill la celebració del festival, salvada in extremis, però ha afectat de forma rellevant a la venda d’entrades i ha amenaçat la viabilitat d’un projecte que genera moltíssims llocs de treball”. “Aquest silenci institucional no ha beneficiat ni als riggers, ni a la plantilla de Sónar ni als centenars de treballadors i empreses contractades per l’esdeveniment”, apunten.
“Tot plegat és un despropòsit institucional d’uns nivells incomprensibles, que no deixa de reflectir la minsa importància que es dona a la cultura i en especial a la música per part de les administracions”, conclouen. L’Acadèmia confia que el conflicte dels riggers amb la Fira “es resolgui el més aviat possible” i que les administracions mostrin més “empatia” cap al festival d’electrònica.