La reforma de la Meridiana ha obert una esquerda entre el teixit veïnal de la zona i l’Ajuntament de Barcelona. Diverses associacions denuncien certa opacitat per part del consistori barceloní i critiquen la “manca d’informació” de què disposen les entitats. Segons ha pogut saber el TOT Barcelona, la tinenta d’alcaldia de l’àrea d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha posposat a l’abril la reunió que hi havia programada aquesta setmana amb els veïns. Fonts municipals consultades pel TOT al·leguen “motius de salut” i remarquen que la idea de l’executiu és continuar avançant en la transformació de la Meridiana com a “eix cívic de referència per la ciutat, més amable i amb més espai per al vianant i la mobilitat sostenible”.
Malgrat tot, les associacions veïnals asseguren viure amb “preocupació” les incògnites que envolten les futures fases de la reurbanització. En un comunicat conjunt, la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB) i dotze entitats més recriminen al govern de Jaume Collboni que no hagi posat “fil a l’agulla” als problemes derivats de les obres ni tampoc als projectes inacabats en el mandat anterior. Totes elles li recorden que formava part del govern de Colau i que, per tant, el seu compromís amb la millora de la Meridiana “hauria de ser inqüestionable”. En el text, remarquen que el segon tram de les obres hauria d’haver finalitzat “el mandat passat” i que, malgrat disposar d’un “estudi tècnic de viabilitat” sobre el tercer tram, el consistori encara no els ha presentat “cap projecte executiu que l’avali”.

Les principals reclamacions veïnals
La transformació de la Meridiana es fa en tres fases. La primera, de Glòries a Felip II, ja és una realitat. Les altres dues són més aviat una incògnita. El projecte entre Felip II i Fabra i Puig (segon tram) està fet i llest per a quan es vulgui executar. Per tant, les associacions demanen a l’Ajuntament que es comprometi a “licitar i executar” les obres “abans de la finalització d’aquest mandat”. Fonts municipals detallen al TOT que així és, que “el compromís i la prioritat” del govern actual és executar aquest tram “durant el present mandat”. D’altra banda, els veïns remarquen que encara no hi ha avantprojecte per al tram entre Fabra i Puig i el Pont de Sarajevo (tercer tram), un pas necessari per a executar l’obra. En aquest sentit, les entitats volen que l’avantprojecte es culmini amb un “procés participatiu” i incorpori les esmenes veïnals.
A partir d’aquí, no hi ha res més en marxa. De fet, una de les principals reivindicacions de les entitats gira entorn d’allò que encara no està planificat; el teixit veïnal reclama que el projecte de la Meridiana vagi més enllà del Pont de Sarajevo. Des de la FAVB reconeixen que aquest tram de la via és propietat de la Generalitat i que això implicaria una negociació prèvia entre administracions, però demanen a Collboni que sigui “proactiu” i estudiï les “propostes de cobriment” que els han fet arribar. Sobre els aspectes que encara s’han de materialitzar –o possibles noves incorporacions a la reforma–, des de l’Ajuntament es limiten a dir que “s’abordarà la reflexió sobre la continuïtat de la reforma” mentre es fan les obres que ja estan pressupostades.
Eliminar les estacions de bus “encobertes”
Més enllà de la urbanització, el comunicat fa esment a altres problemes no resolts a la Meridiana. Des de la Sagrera i Navas posen l’èmfasi en la crisi dels autobusos. Una reclamació recurrent derivada de l’impacte que generen els busos interurbans que s’aturen a la Meridiana. Des de l’AVV La Sagrera denuncien que la finalització i l’inici d’alguns busos ha convertit aquesta zona en una “estació interurbana encoberta”, la qual cosa genera problemes de soroll, fums i ocupació de l’espai.
Des del consistori remarquen que continuaran “analitzant-ne l’impacte i proposant mesures de mitigació, sempre que siguin adients, tal com vam fer amb la implementació del gir de 180 graus“. En aquest sentit, els veïns celebren el gir que va entrar en vigor el passat 13 de març, però insisteixen que és “insuficient”: “Cal desplaçar finals de línia a la nova connexió La Sagrera-TAV i derivar part de l’entrada d’aquests autobusos per altres vies d’accés a la ciutat”.