Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Una parada de bus “encoberta” a la Meridiana encén les alarmes a La Sagrera
  • CA

A l’avinguda de la Meridiana, 295 hi viu la Maruja, una dona de 86 anys que va venir a Catalunya de jove després que el seu pare fos afusellat a Andalusia durant la Guerra Civil. Va comprar casa seva quan encara no estava ni construïda i ara ja fa prop de 60 anys que viu al mateix edifici, un fet amb el qual s’ha guanyat el sobrenom -que ella accepta amb orgull- de ‘la Maruja de la Meridiana’. Durant molts anys ha estat la presidenta de l’escala i ha viscut els innumerables canvis de la Meridiana. Encara que ja no ho és, segueix al peu del canó i està assabentada de la nova reforma que s’hi farà. “La deixaran maca, plena de flors”, comenta al TOT Barcelona.

Malgrat tot, la veterana veïna assegura que els seus companys d’escala han anat a queixar-se a l’Ajuntament per la parada de bus que hi ha just davant de casa seva. D’allà surten 6 línies de la companyia Sagalès, un fet que provoca enormes cues que ocupen tot el carrer. “Això és cosa de fa 3 o 4 anys, abans mai havia estat així”, detalla la Maruja que, amb tot, viu satisfeta i alegre a casa seva. “L’únic que em molesta bastant és com queda de brut el terra després de l’hora punta“, lamenta.

Els veïns denuncien que, en algun tram, no es vol reduir el nombre de carrils que hi ha actualment | Vicente Zambrano, Ajuntament

Una parada “encoberta”

Just davant de la parada hi ha un petit supermercat. El seu propietari confirma al TOT que al migdia i al vespre el carrer també s’omple. “No és una qüestió de moments concrets”, explica. Molesta, però, aquesta gent? “A mi no, molts venen amb gana i entren a comprar alguna cosa”, detalla el botiguer. En canvi, l’associació de comerciants manté que molts comerços, i sobretot veïns, pateixen l’augment d’autobusos en aquesta zona i la contaminació que provoquen. És més, el president de Sagrera Activa Associació de Comerciants (SAAC), Enric Gil, assegura que no es tracta d’algunes anècdotes, si no d’un problema estructural. “Les cues no són les causants de tancaments de negocis, però sí del seu deteriorament i de la manca de visibilitat i qualitat”, afirma.

Respecte al deteriorament climàtic, Gil lamenta que s’hagi permès que aquest punt concret de la Meridiana s’estigui “carregant de fum i contaminació” i que la Sagrera sigui “el segon barri més contaminat, segons els estudis”. I la decepció és més gran encara veient la nova reforma de la Meridiana, que no preveu eliminar el que veïns i comerciants consideren una parada de busos interurbans “encoberta”. Per part seva, l’Associació de Veïns i Veïnes de la Sagrera posa xifres al caos: segons els seus càlculs, hi ha més de 1.000 autobusos diaris “donant voltes pel barri” i en hores punta es concentren entre 300 i 400 persones a la parada.

Al·legacions presentades a l’Ajuntament

Tant l’associació veïnal com els comerciants han presentat al consistori un escrit amb diferents al·legacions a la reforma, entre les quals destaca una petició perquè “els autobusos interurbans tinguin la seva parada en estacions específiques i adients que reuneixin les condicions mínimes exigibles […] sense riscos i en un entorn controlat i segur”. Per a molts veïns, la reforma és una oportunitat perduda. Per a l’Oleguer Méndez, un dels afectats que ha liderat les converses amb l’Ajuntament, “més que una oportunitat perduda, és una incongruència“.

La nova reforma canviarà la imatge de la Meridiana entre el carrer de Felip II i Fabra i Puig, tal com ho ha fet entre Glòries i Navas. La idea del consistori és reduir els carrils actuals a dos per banda i incorporar un gran carril bici al mig i verd als costats. Ara bé, els veïns de la Sagrera denuncien que, just en el seu tram, la parada de bus ‘encoberta’ és intocable i que la proposta manté quatre carrils en sentit Girona (dos carrils per vehicles privats i dos de Bus), un fet que lamenten, tenint en compte que això suposa un carril més que a la resta de la Meridiana.

En sentit Glòries, la idea inicial tampoc convenç malgrat que, en aquest cas, sí que es redueix la calçada a tres carrils, seguint el que s’ha fet en altres punts ja reformats. Segons llegim a l’escrit d’al·legacions, però, els veïnat s’oposa a la creació “d’un encaix de 3 metres a la vorera a la sortida del Metro per garantir l’aturada i l’estacionament dels autobusos interurbans”. En aquest aspecte, Méndez és rotund: “No volem singularitats de cap tipus al nostre tram”.

Recreació de com quedarà el tram entre Felip II i Fabra i Puig a les zones on no paren els busos interurbans | Ajuntament

La parada de bus no és l’únic punt de desacord, si bé és el que més indigna les principals entitats del barri. També demanen que s’aturi “la modificació dels accessos als pàrquings” dels blocs 257, 259 i 261, els quals mantenen que “no hi ha constància que generin problemes destacables”. I encara un punt d’indignació més. Els veïns critiquen que la reforma “obri la porta” a fer-se en diferents fases. Així ho explica Oleguer Méndez al TOT, que assegura que el projecte contempla aquest possibilitat, fet que allargaria les obres a 54 mesos, en comptes dels 18 que es van preveure inicialment. “Això no és assumible per al veïnat i el comerç que estan afectats pel projecte”, diu.

El projecte no està tancat, segons l’Ajuntament

Des de l’Ajuntament apunten al TOT Barcelona que “la intenció és obtenir l’aprovació definitiva aquest mandat i després licitar el proper tram”. En tot cas, puntualitzen que “el número de trams en els quals es dividirà encara no està fixat”. El consistori tampoc clarifica gaire què passarà amb la parada de bus polèmica. Segons les entitats, l’Ajuntament es nega a traspassar-la a l’entorn de Fabra i Puig -on hi ha una parada ben equipada- al·legant que els usuaris d’aquestes línies haurien de fer un transbord més llarg fins a l’estació de la Sagrera. Oficialment, però, la resposta és diferent.

El consistori respon al TOT que “el Govern municipal està treballant per determinar com ha de quedar establerta la configuració global del servei de busos interurbans a l’entorn de Sagrera-Meridiana”. En aquest sentit, fons municipals detallen que “fins que no hi hagi una proposta en ferm, i acordada amb totes les parts, no es podrà entrar a concretar els detalls que s’estan plantejant” i recorden que les línies de bus interurbans són competència de la Generalitat i, per tant, “la solució definitiva també caldrà que estigui consensuada amb ells”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa