La comissió d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat inicialment la Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) que ha de servir per desenvolupar el pla de patrimoni dels barris del Clot i el Camp de l’Arpa. La iniciativa ha rebut el vistiplau del PSC, Trias per Barcelona, Barcelona en Comú i PP, mentre que Vox hi ha votat en contra.
El patrimoni del Clot, una reivindicació històrica de l’Associació de Veïnes i Veïns del Clot-Camp de l’Arpa, permetrà la protecció d’unes 800 parcel·les dels dos barris, de les quals 204 seran patrimonials i prop de 600 urbanístiques. En paraules del tinent d’alcaldia Jordi Valls, el pla permetrà preservar el teixit social i urbanístic del Clot i el Camp de l’Arpa i disposar, a llarg termini, entre 1.000 i 1.500 pisos públics.
Conjunts patrimonials i finques individuals
Valls ha recordat que es protegeixen una de cada tres parcel·les d’aquestes zones del districte de Sant Martí, que tenen un total de 116 hectàrees. El pla preveu la preservació de 13 conjunts patrimonials, entre els quals destaquen els dels carrers de Rogent, Clot i Sant Joan de Malta. També es cataloguen una dotzena de finques individuals amb el nivell C de preservació. Algunes de les més significatives són la Casa Josep Sabadell, a la Meridiana 99-101; la masía de Can Miralletes, a Conca 25; la cooperativa l’Antiga del Camp de l’Arpa, a Fontova 12; un edifici auster de Josep Maria Jujol, a Independència 273, i la Casa Josep Salas, a Rossend Nobas 12.
Amb el nou planejament, al Camp de l’Arpa i el Clot, creixeran els sòls destinats a espais verds en 3.000 m² i els d’equipaments en més d’11.000 m². També es promourà la mobilitat sostenible i el comerç i s’aplicaran criteris ambientals per augmentar el verd i la biodiversitat en les actuacions urbanístiques, afirma l’Ajuntament.
En la seva intervenció, la regidora de Barcelona en Comú, Janet Sanz, ha destacat la perseverança del Miquel Catasús, vocal de l’associació veïnal del Clot-Camp de l’Arpa; l’edil de Trias per Barcelona, Damià Calvet, ha avançat la intenció del seu grup de presentar al·legacions al pla per tal de millorar-lo abans de l’aprovació definitiva, i ERC va fer un vídeo el març del 2022, amb els regidors Elisenda Alamany i Jordi Coronas i la consellera de Sant Martí Lourdes Arrando, on demanava el pla de patrimoni. “Ser barceloní/na demana protegir el patrimoni i el caràcter dels barris”, diu ara Arrando en un post d’aquest febrer. A la comissió la regidora republicana, Eva Baró, ha recalcat que aquest pla ha de servir per evitar l’enderroc d’edificis històrics com va passar el mandat passat i “activar el patrimoni desconegut”. Per la seva part, fonts del PP han subratllat que estan a favor de preservar el patrimoni dels barris, “però és una modificació complexa que estudiarem en el temps d’exposició pública per fer al·legacions”.