El Govern critica les pressions d’Aena per forçar l’ampliació del Prat

Damià Calvet assegura que l'operador aeroportuari té una llarga "tradició d'opacitat"

El conseller de Territori i Sostenibilitat en funcions, Damià Calvet, ha titllat d’“inadmissible” que Aena urgeixi a la Generalitat i als ajuntaments a decidir sobre l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona-El Prat abans d’estiu i li ha demanat exposar el projecte en una taula amb l’administració autonòmica, local i central. En un article aquest dimecres en Elnacional.cat, Calvet ha sostingut que el plantejament d’Aena per a justificar l’ampliació de l’aeroport i acreditar que respecta els requisits de protecció dels ecosistemes de la zona “ha de demostrar-se prou amb estudis seriosos i contrastables”.

Calvet ha recordat que l’ampliació afectaria zones protegides per la Xarxa Natura 2000, regulades per normativa europea: “Dir que un està disposat a compensar zones protegides i que la Unió Europea ho acceptarà fàcilment és una fal·làcia, sobretot perquè els compromisos ambientals adquirits per l’Estat en l’última ampliació eren insuficients i alguns ni s’han complert”. El conseller ha advertit que, 15 anys després de la inauguració de la tercera pista, Europa ha preguntat formalment “per què no s’han executat les compensacions promeses” per l’impacte ambiental, i ha alertat que aquest incompliment pot implicar sancions econòmiques.

Companyia opaca

“Aena té una llarga tradició d’opacitat i desconsideració davant les institucions catalanes. No s’ha aconseguit entrar en la seva gestió, no es coneixen els comptes segregats i no deixen controlar el compliment dels seus projectes ni de les seves declaracions d’impacte ambiental”, ha criticat. I s’ha preguntat també per què Aena deixa en mans de la Generalitat i els ajuntaments la decisió d’ampliar o no la pista, en les seves paraules: “Potser perquè saben que de la manera en la qual l’han plantejat fa impossible la seva acceptació i, per tant, poden ampliar Barajas –que potser és el seu únic objectiu– sense crítiques de discriminació”.

D’altra banda, ha mantingut que la pandèmia ha obligat a replantejar el rol de l’aviació en la mobilitat i que “la situació de 2019 no tornarà, en el millor dels casos, fins al 2024”, període que ha demanat aprofitar per a reflexionar sobre l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona i el sistema aeroportuari català. Calvet ha defensat mantenir un debat amb els agents socioeconòmics en paral·lel a l’institucional sobre l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona, alguna cosa que el Govern vol fer “immediatament”, per a garantir un desenvolupament sostenible i la competitivitat futura de Catalunya.

Comentaris

    Anònim 19/05/2021 10:42 am
    l'aeroport Girona necesita Ave; Reus ja en té i están infrautilitats, prohibim el pont aeri, i res d'ampliar la tercera pista del Prat
    madman 19/05/2021 10:43 am
    L'aeroport Girona necesita Ave, Reus jha en te i estan infrautilitzats, prohibim pont aeri i res d'ampliar la tercera pista al Prat
    Violin 19/05/2021 11:35 am
    No cal cap ampliació, tenim Girona infra·utilizat, per anar a la costa brava, Osona, Valles oriental, es molt millor Girona,
    El cit campejador 19/05/2021 12:55 pm
    Està molt bé... 20 anys reclamant que s'inverteixi en EL Prat i quan arriba el dia, ja no els agrada... Indepes, colla de limitats...

Nou comentari