El lobby empresarial Barcelona Global reclama canvis profunds a Turisme de Barcelona per evitar que es polititzi l’entitat, que ara dirigeix Joan Canadell com a president de la Cambra de Comerç. L’associació considera que l’ens està gestionat de manera “ineficaç” i alerta que la seva “alta politització” compromet la seva funció, que és promocionar Barcelona a l’exterior i vetllar per atraure turisme de qualitat.
“Si bé Barcelona va ser pionera en el desenvolupament d’un marc de col·laboració i cogestió publicoprivada en la promoció de la ciutat com a ciutat de visitants, el model ja fa temps que s’ha esgotat i presenta clars símptomes d’ineficàcia i alta politització”, ha alertat Barcelona Global durant la presentació de l’informe Turisme i ciutat, un repte compartit a gestionar ara.
L’associació considera que ha arribat el moment de reformar Turisme de Barcelona i obrir-lo a nous actors. La Cambra de Comerç té un pes molt important a l’ens, ja que té la potestat de designar-ne el president, però des de Barcelona Global volen que el sector privat tingui una representació més àmplia al consell. I no descarten buscar alternatives si no hi ha voluntat de renovar l’ens. “No està complint amb allò per al que va ser ideat”, ha insistit el president del lobby empresarial, Pau Guardans.
Deures pendents del turisme
Barcelona Global també ha proposat apujar l’impost turístic amb l’objectiu d’invertir més en cultura i música, una pujada que les empreses i organitzacions implicades estarien “disposades” a assumir si es proposa una proposta estable, segons Guardans. Aquest primer informe, que es publicarà anualment, es publica en un moment òptim per a la gestió del turisme, amb un nou govern a l’Ajuntament amb voluntat de col·laborar i millorar la relació entre turisme i ciutat: “Un turisme sense la ciutat darrere és insostenible”.
L’informe aposta per la col·laboració públic-privada, la interlocució municipal única amb els principals festivals; la creació de la figura de l’alcalde de nit –que s’ocupi de gestionar l’oci nocturn “per fer que la nit funcioni”–; les inspeccions a allotjaments turístics il·legals, i l’eradicació de la venda il·legal.
La creació de nous espais d’interès turístic per descentralitzar el turisme; evitar l’estacionalitat per així reduir l’impacte de la temporalitat del treball, o l’ampliació dels horaris comercials, que segons són del “segle passat” per beneficiar el petit comerç. Altres eixos de treball són la regulació de les llicències de taxi i VTC; recuperar el lideratge en esdeveniments esportius i culturals, o promoure activitats culturals en èpoques de menor demanda turística.