Finalment, el Nou Sardenya, el camp del Club Esportiu Europa, i el Narcís Sala, l’estadi de la Unió Esportiva Sant Andreu (UESA), tindran gespa natural. El serial, que en el cas de l’Europa feia un any que durava, es va desencallar aquest dilluns en una reunió entre els dos clubs i l’Ajuntament de Barcelona, amb l’alcalde Jaume Collboni al capdavant, després que el consistori assegurés que s’havien trobat espais alternatius en els quals els equips base, inclusius i femenins dels dos clubs puguin entrenar. Fins divendres de la setmana passada, res feia pensar que la situació es resoldria amb tanta rapidesa. El president de Junts per Barcelona a l’Ajuntament, Jordi Martí Galbis subratlla que Collboni s’ha vist obligat a fer una “rectificació”. I ERC, el grup que presideix Elisenda Alamany, ha afirmat que “la pressió veïnal i ciutadana de Sant Andreu ha fet recular el govern”. En dos dies, l’afició del Sant Andreu va recollir 8.200 signatures per “salvar el Narcís Sala” i va anunciar mobilitzacions de protesta que, fins i tot, podien afectar la sortida del Tour de França, que es farà a Barcelona a principis de juliol.
‼️ 8.228 signatures‼️
— Salvem el Narcís Sala (@SalvemNarciSala) April 26, 2026
✍🏻 Avui hem recollit 2.995 signatures més a peu de carrer, sumades a les 3.000 d’ahir! I en tenim 2.233 més online.
🤜🏻 DEMÀ CONTINUEM! 🤛🏻
– Plaça d’Orfila
– Pomera
– Jardins d’Elx
– Rambla / Gran de Sant Andreu
⏰ 10-14h
⏰ 17-20h#SalvemElNarcísSala pic.twitter.com/wAnnYMb7ai
Una normativa “insostenible”
El dia de Sant Jordi, el regidor d’Esports, David Escudé va centrar el seu discurs en la necessitat de canviar la normativa “insostenible” de la Reial Federació Espanyola de Futbol (RFEF), que obliga els clubs a jugar a primera RFEF amb gespa natural, i va passar de llarg sobre el fet de posar la gespa natural al Narcís Sala. No fa ni dues setmanes que el Sant Andreu va materialitzar l’ascens de categoria. I divendres, al plenari, Collboni va esmentar que no era tan fàcil posar la gespa al Narcís Sala i que no depenia únicament de l’Ajuntament, tot i que el camp és de propietat municipal. L’alcalde també va reiterar que era necessari recuperar la moratòria anul·lada per la RFEF, que permetia als equips acabats d’ascendir disposar de sis mesos per adequar-se a la normativa.
Tres dies després, el conflicte va quedar resolt. Però les explicacions que ha donat el govern socialista no han convençut l’oposició. Martí Galbis critica la falta de lideratge i les dilacions de l’executiu que han perjudicat els dos clubs. “Durant mesos, l’alcalde s’ha negat a assumir la seva responsabilitat, ha posat excuses i ha deixat que els clubs patissin les conseqüències de la seva inacció. Això no és governar, això és improvisar”.
Canvi de parer amb l’Europa, diu Junts
Martí Galbis recorda que l’Ajuntament li va dir a l’Europa “que no era tècnicament possible instal·lar gespa natural al Nou Sardenya”. El CE Europa ha hagut de jugar fora del seu barri, lluny dels seus socis i aficionats, per culpa de “la incompetència” del govern de Collboni. “Ara resulta que sí que és possible posar gespa natural. Doncs bé, que algú expliqui per què no es va fer abans i qui assumeix la responsabilitat pel perjudici causat al club”, remarca el dirigent juntaire.
Collboni rectifica i finalment hi haurà gespa natural al Narcís Sala i al Nou Sardenya.
— Josep Rius (@josep_rius) April 27, 2026
Ho vam dir divendres: només era qüestió de voluntat política. Barcelona ha d’estar al costat dels barcelonins. SEMPRE. pic.twitter.com/v5QpNPrQo1
Divendres passat, el regidor de Junts Josep Rius va portar al plenari el tema de la gespa del Narcís Sala i el Nou Sardenya. Collboni el va acusar de fer “politiqueria”. Amb posterioritat, Rius ha dit al TOT que la pressió del club, dels aficionats, del barri i del poble ha funcionat. “Es demostra que era només qüestió de voluntat política. Una ciutat que paga fortunes per acollir grans esdeveniments, no pot expulsar l’esport popular de la ciutat. Els següents han de ser tants i tants clubs barcelonins que se senten abandonats per aquest govern”.

“No podien sostenir aquest conflicte en un districte clau electoralment”
Fonts d’ERC sostenen el govern de Collboni no ha entès la realitat de Sant Andreu ni la capacitat de mobilització del districte. “Era previsible que hi hauria una resposta contundent”. “Les declaracions del regidor d’Esports van ser un error, igual que el seu posicionament inicial. Finalment, la pressió ciutadana i política els ha obligat a fer marxa enrere”, afirmen els republicans. D’altra banda, ERC pensa que, com falta només un any per a les eleccions, aquest fet “segurament també ha influït, així com que hagi estat finalment l’alcalde qui ha assumit la decisió. Si això hagués passat al principi del mandat, probablement haurien intentat resistir més. Però ara no podien sostenir aquest conflicte en un districte clau electoralment”.
Andruenques i andruencs, l’ @Elisendalamany té un missatge per vosaltres… pic.twitter.com/aEmbKwWsiK
— Carlos R. Escuredo (@sapoconcho) April 27, 2026
D’altra banda, ERC defensa que ningú discuteix que Can Dragó necessitava millores, i tot el que sigui reformar vestidors i espais per a l’atletisme és positiu. “Ara bé, també és cert que s’hi han destinat molts recursos que, amb més previsió i planificació, potser s’haurien pogut optimitzar. Si s’hagués actuat abans, tal com reclamava ERC des de feia anys, avui no seríem en aquesta situació i aquests recursos també haurien pogut servir per millorar equipaments com el Nou Sardenya o el Narcís Sala”.
CLUB | Comunicat oficial: l’Ajuntament de Barcelona posarà gespa natural al Narcís Sala i el Sant Andreu competirà a Primera RFEF al seu estadi.
— Unió Esportiva Sant Andreu (@uesantandreu) April 27, 2026
Moltes gràcies a la mobilització popular i veïnal de Sant Andreu de Palomar! 💛❤️https://t.co/lphHonbb9z
Carol Recio, regidora de Barcelona en Comú i número dos de la candidatura de Gerardo Pisarello per a les municipals del 2027, considera que Collboni ha reaccionat després del “clam popular”. Però, “com sempre, arriba tard. Pel que fa a l’Europa, una temporada tard”, valora Recio. “El compromís ara és que l’alcalde compleixi la seva paraula i la temporada que ve els dos clubs puguin jugar als seus respectius camps. Estarem a sobre, perquè aquesta no sigui una promesa incomplerta més de Collboni”.

Des de les files del PP, el president del grup municipal, Daniel Sirera, no entén per què el govern ha trigat tant de temps a prendre una decisió tan evident com la instal·lació de gespa natural al Narcís Sala o al Nou Sardenya. “És incomprensible que durant mesos s’hagin dedicat a negar-se de manera reiterada a una demanda que era justa, raonable i amb un ampli suport”. Segons els populars, aquesta actitud reflecteix un govern que no actua per convicció ni per planificació, sinó únicament quan la pressió de l’oposició i dels veïns es fa insostenible. “És exactament el que ha passat amb els casos de la UE Sant Andreu i el CE Europa, una reivindicació històrica que feia temps que reclamàvem i que l’Ajuntament ha ignorat fins que ja no ha tingut més remei que rectificar. El més greu no és només el retard, sinó la manca de respecte implícita cap a entitats centenàries profundament arrelades als seus barris i a la ciutat. Cal més suport, facilitats i una administració que estigui a l’altura, no un govern que arribi tard i a remolc”.
Per fi el @CEEuropa i la @uesantandreu tindran gespa gràcies a la mobilització popular.
— Carolina Recio (@Carol_RecioC) April 28, 2026
Ara exigirem al govern Collboni que no s’oblidi de la inversió de la pista d’atlestisme de Can Dragó.
La tasca que fa el @ClubNouBarris és imprescindible i és orgull de ciutat💜 https://t.co/m7sPGpocg1
Altres espais per als equips base dels clubs
En una nota de premsa difosa dilluns a la tarda, l’Ajuntament va dir que un cop trobats nous espais per assegurar els entrenaments dels equips base, femenins i inclusius dels dos clubs, “s’instal·larà gespa natural als estadis municipals del Narcís Sala i del Nou Sardenya per tal que els seus dos primers equips masculins puguin jugar a primera RFEF complint la normativa actual”. Els equips base de la UE Sant Andreu podran entrenar als camps de l’AISS, al Bon Pastor i Baró de Viver, i els del CE Europa, a més del camp de l’Àliga, també disposaran de nous espais d’entrenament a Mundet, en tots els casos de gespa artificial. El problema que el futbol base hagi d’entrenar en gespa artificial és que la gespa natural, amb un ús intensiu, es fa malbé de seguida.
Abans que es fes públic un acord, tant el Sant Andreu com l’Europa havien expressat el risc econòmic que suposava jugar fora dels seus camps. “Nosaltres vivim del marxandatge. Hem obert una botiga al costat del camp en la qual facturem moltíssim… Els espònsors ens deixarien”. “Si deixem el Narcís Sala se’ns cau tot. Marxar del Narcís Sala podria ficar al club en risc de desaparició”, van detallar fonts de la UESA al TOT Barcelona. El club feia referència també que una clàusula contractual de l’època en què Joan Gaspart era el president de la UESA impedia a l’entitat marxar de Sant Andreu en cas de venda del club. La clàusula es va mantenir en la venda del Sant Andreu a l’empresari japonès Taito Suzuki, de la multinacional Taica Corporation, el novembre del 2024. Suzuki és des de llavors l’accionista principal.
𝐓𝐨𝐫𝐧𝐞𝐦 𝐚 𝐜𝐚𝐬𝐚 🤍💙🏡
— Club Esportiu Europa (@CEEuropa) April 27, 2026
La instal·lació de gespa al Nou Sardenya, que permetrà el retorn del Primer Equip masculí al nostre estadi, serà una realitat
ℹ️ https://t.co/e8EElDrMmo#SomLaResistència #NouSardenyaCasaNostra pic.twitter.com/fApt9BLPQG
“Can Dragó suposa un cost econòmic inassumible”
Per la seva banda, l’Europa deia fa uns dies que el trasllat a Can Dragó no només els perjudicava en l’àmbit esportiu, sinó també socialment i econòmicament. “Can Dragó suposa un cost econòmic inassumible que posa en risc la viabilitat del Club Esportiu Europa i compromet el seu futur”. El club afegia que calia una solució urgent i definitiva. “Allarguem la mà a totes les parts implicades per explorar solucions que garanteixin la continuïtat i sostenibilitat del club, incloent-hi la possibilitat d’un canvi de gespa al Nou Sardenya”. El camp també és de titularitat municipal.
Enhorabona al Sant Andreu @uesantandreu per un ascens històric a Primera RFEF!
— Dani Sirera (@danielsirera) April 19, 2026
Un èxit fruit de l’esforç, la constància i una gran temporada.
Ara l’Ajuntament ha d’estar a l’altura i fer-se càrrec de la gespa del Narcís Sala. https://t.co/VVys0R4U2E
L’Europa es va haver de traslladar a Can Dragó principis d’aquest 2026, després que la temporada passada pugés a primera RFEF. En aquell moment, la normativa de la RFEF donava als clubs acabats d’ascendir una moratòria de sis mesos per adequar les seves instal·lacions. En el cas del Nou Sardenya, a sota hi ha un aparcament i un gimnàs, i el fet de posar gespa natural és més complex i car que al Narcís Sala -que ja en va tenir fins al 2005- per evitar que hi hagi filtracions d’aigua. Les obres que ara s’han anunciat que es faran no es van executar fa un any i els Eskapulats se’n van haver d’anar a Can Dragó. La adequació de posar gespa artificial i grades, entre altres millores, a Can Dragó va suposar una inversió d’1,5 milions d’euros per part del consistori. En aquest camí, l’Europa va demanar a la RFEF que la moratòria durés un any, la qual cosa se li va denegar, i va recórrer a la Justícia ordinària, però les mesures cautelars presentades van ser tombades.

El trasllat de l’Europa a Can Dragó ha tingut una altra víctima: el Club d’Atletisme de Nou Barris. El fet de compartir les instal·lacions durant aquesta temporada amb el club gracienc ha fet que l’entitat esportiva de Nou Barris hagi tingut una caiguda “alarmant” d’usuaris, la qual cosa posa en risc la seva “continuïtat” i “viabilitat”, subratlla l’entitat esportiva. Entre les “conseqüències molt negatives” d’utilitzar Can Dragó, conjuntament amb l’Europa, el club d’atletisme esmenta la impossibilitat de dur a terme entrenaments segurs amb els esportistes de l’escola d’atletisme i d’organitzar competicions atlètiques. També denuncien que els atletes que practiquen llançaments han estat “expulsats” de Can Dragó i han d’entrenar en un espai que no reuneix les condicions adients.
Un cop resolta la situació de l’Europa, el Club d’Atletisme de Nou Barris exigeix a l’Ajuntament que faci “les actuacions necessàries per fer de Can Dragó una pista atlètica de referència a Catalunya”. Entre les demandes, hi figuren el manteniment de la gespa natural, el retorn de la gàbia de llançaments i “el desmuntatge de les grades supletòries de dintre de la pista”. L’entitat també diu que cal adequar la sala de musculació, els vestidors i la grada de Can Dragó, i fer “l’estudi per a la instal·lació de graderies definitives a la contrarrecta o a les corbes, sempre per fora de la pista”.




