Unes 10.000 persones demanen ajuda al servei d’emergències socials durant la pandèmia

Gairebé la meitat de peticions van arribar al llarg del primer mes de confinament

El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) ha atès en l’emergència sanitària de la Covid-19 un total de 9.951 persones –dades del 26 de març al 31 de juliol–. La majoria, el 97% han estat atencions d’urgència i 265 persones han estat atestes en emergència. Durant el primer mes d’emergència sanitària el CUESB va atendre 3.856 persones, el 39% del total d’aquests quatre mesos de balanç. També va posar en marxa sis dispositius per a les persones sense llar en diferents grups –dones, homes, persones consumidores i joves–, juntament amb el Departament de Serveis d’Intervenció a l’Espai Públic. La capacitat dels dispositius va ser de fins a 700 persones en situació de vulnerabilitat. Del total de persones ateses per urgències, 626 han rebut l’atenció al domicili i la resta d’atencions s’han realitzat telefònicament, presencialment a les oficines del CUESB o al carrer.

Una gran part de les atencions s’han realitzat telefònicament, on s’ha registrat un increment de les demandes de suport relacionades amb l’angoixa i la por provocades per la situació sanitària i el desconcert del confinament. També, suport per la situació econòmica del nucli familiar; per no poder atendre a familiars d’edat avançada o amb patologies prèvies que vivien sols; per la necessitat de cobertura de les activitats bàsiques diàries i per alguna situació de violència de gènere i familiar.

S’han continuat prestant serveis a les caigudes i situacions als domicilis que requerien el suport professional, com el cas de les persones dependents que quedaven soles davant l’ingrés del cuidador o cuidadora.

El CUESB també va gestionar la col·laboració amb el Consorci Sanitari de Barcelona per tramitar les sol·licituds d’àpats a domicili per a les persones confinades i en situació de vulnerabilitat. Des que es va decretar l’estat d’alarma fins a principis de maig, el CUESB va entregar 581 àpats a domicili, a un total de 311 unitats familiars. Amb el final del confinament, la demanda del servei s’ha reduït i se n’ha traspassat la gestió a l’Institut Municipal de Serveis Socials.

El CUESB en el context actual

Una de les funcions del CUESB és donar resposta a les situacions d’emergència que generen un gran impacte, tant a nivell social com psicològic. Per assumir la continuïtat de l’emergència en el context actual, el servei manté i reforça la línia d’atenció psicològica per oferir atenció psicosocial immediata o el suport psicològic per a persones, famílies o col·lectius afectats per incidents crítics.

Ampliació de la plantilla a principis d’any

Aquest any, amb el nou contracte, el CUESB va ampliar la plantilla amb 19 professionals i va passar de 74 a 93. També s’ha augmentat la flota de vehicles disponibles (de 6 a 8) i s’ha canviat l’uniforme, si bé s’ha mantingut el blau que caracteritza al servei.

Durant el 2019, el CUESB va atendre 223 emergències, 81 ordinàries i 142 crítiques, i 15.277 persones per urgències. Tot i que les dades dels darrers tres anys mostren una estabilitat a nivell d’intervencions, amb una tendència a l’alça progressiva de les emergències crítiques, en general l’increment d’atencions a tots els nivells ha augmentat d’una manera important respecte al plec del 2014.

El CUESB ofereix un servei d’atenció psicosocial permanent i atén qualsevol situació d’urgència i d’emergència social a la ciutat, durant les 24 hores del dia els 365 dies de l’any. L’equip està format per psicòlegs i psicòlogues, treballadors i treballadores socials i tècnics i tècniques especialitzats en l’atenció en crisi. L’atenció a persones en situació de crisi social va des de persones grans o infants que pateixen desatenció fins a persones que han perdut l’allotjament i no disposen de recursos propis; també concentra l’atenció immediata a persones que es veuen afectades per sinistres com poden ser incendis, inundacions o accidents.

Més informació

Nou comentari