El RACC ha presentat aquest dimarts en una roda de premsa l”Estudi RACC sobre la convivència de la mobilitat a Barcelona’, i les seves conclusions han posat en manifest una realitat que es deixa a entreveure entre els canvis de mobilitat que ha viscut la ciutat en els darrers anys. Tal com ha dit el president del RACC, Josep Mateu, una d’elles és que la percepció d’inseguretat ha empitjorat per part dels barcelonins a l’hora de moure’s per Barcelona i que la convivència entre els diferents tipus de vehicles genera “més estrès”. La cap d’estudis de Mobilitat RACC, Alba Rey, ha anat més enllà i ha destacat que 4 de cada 10 ciutadans considera que moure’s per Barcelona és insegur.
Aquests resultats s’han obtingut després de fer més de 25.000 observacions a conductors a 17 punts clau de la ciutat i 2.000 enquestes que buscaven entendre com la ciutadania veu la mobilitat dels temps actuals. Aquest treball és la continuació d’un estudi sobre convivència que el RACC va fer el 2017.
Cada cop és més complicat moure’s per la ciutat
Durant la roda de premsa, Mateu també ha destacat que el 65% dels enquestats creu que cada cop és més complicat circular per Barcelona. Per part seva, Rey ha indicat que algunes de les causes d’aquesta realitat és que ara hi ha més modes de transport (cotxes, motos, bicicletes o patinets) i més infraestructures que han de conviure (calçades, carrils bici, carrers a 30 km/h o de plataforma única). “Sobre els carrers pacificats i els carrers a 30 km/h, un 51% considera no aconsegueixen millorar la convivència”, ha recalat Rey.
Pel que fa a la inseguretat, ha afegit que els que se senten més segurs són els cotxes i els vianants. En canvi, els que se senten més insegurs són les persones que circulen amb patinet, moto i bicicleta. En aquest sentit, ha destacat que la percepció d’inseguretat dels ciclistes “ha crescut d’un 15% a un 34%”, la qual cosa pot ser fruit que ara comparteixen més vies amb altres vehicles.
Es creu que els patinets són els que tenen més actituds de risc
Més enllà del tipus de vies en les quals se circula, és important tenir en compte que les actituds de risc tenen un paper clau en la percepció d’inseguretat. Per a tots els agents implicats en la circulació (cotxes, motos, vianants i bicicletes) els que en tenen més són els patinets. Davant de tot això, el 66% dels enquestats ha afirmat que “Barcelona no està preparada per a la convivència” dels diferents modes de transport i vies que hi ha actualment.
Aquestes conclusions han fet que des del RACC es traslladin diverses recomanacions per tal de millorar la situació. Es necessita una xarxa viària que doni prioritat i seguretat als vianants, amb una il·luminació i senyalització adequades; una xarxa de carrils bici ben connectada i també ben senyalitzada i una xarxa viària comprensiva per a tothom, sobretot a les cruïlles, on han recordat que és on hi ha més accidents.